Ustúpiť a nechať to plávať alebo buchnúť dverami a nahnevane odísť.

Spôsoby, akými najčastejšie reagujeme v konfliktných situáciách.

Hnev, krik a prehnané emócie často sprevádzajú momenty, keď niekto koná inak, ako sme od neho očakávali.

Nevieme sa im úplne vyhnúť, no to, čo dokážeme, je naučiť sa byť lepší v ich zvládaní, a eliminovať tak dôsledky v podobe následnej nekomunikácie, nevraživosti či hanby.

Existuje niekoľko techník, pomocou ktorých možno akúkoľvek konfliktnú situáciu riešiť s nadhľadom a väčším pokojom, a to len vďaka tomu, že budete vedieť pochopiť pocity, postoje a zámer druhej strany.

Tieto spôsoby pozná aj Bill Gates a pomáhajú mu rovnako pri riadení podnikania, ako aj v súkromnej oblasti.

Okrem neho však aj milióny ľudí po celom svete, ktorí absolvovali kurz neuro-lingvistického programovania.

Jeho aplikáciou sa mnohým darí dosahovať excelentné výsledky v súkromnej či pracovnej oblasti, a to isté môžete zažívať aj vy.

PS: Ak vás zaujíma viac o tom, ako je možné, že NLP je také účinné a chceli by ste spoznať ďalšie efektívne a jednoduché techniky, prihláste sa ZDARMA na exkluzívne vysielanie.

Kliknite a zarezervujte si ZDARMA miesto na webinári.

Textový prepis:

Tak teraz sa nastavte…

Chcem vám dať trošku taký rámec, taký priestor.

Možno sa vám to bude zdať divné, možno dokonca trápne, možno si poviete, že do tohto nejdem.

A ja vás chcem trošku preniesť.

Nikto vás neuvidí, možno váš partner, možno vaše deti. Dajte tomu ten priestor, pretože ak to nevyskúšaš, tak nevieš.

Ja neviem, čo sa udeje.

Ja to celé skrátim, ale chcem, aby ste zažili ten pocit.

Trošku popracujeme s vaším vlastným vnútrom.

Porozmýšľajte teraz nad nejakým problémom, nad niečím, u čoho nevidíte riešenie.

Možno vás niečo trápi, možno máte nejakú výzvu pred sebou, možno nejaký rozhovor.

Samozrejme rátame s tým, že to nie je perpetuum mobile, ale vyskúšajte to ako hru v tomto prípade a buďte ochotní byť ako mladý človek, ktorý je určitým spôsobom bez zábran, vie sa uvoľnit, tak buďte takí aj vy teraz v tomto prípade.

A to, čo urobíme je…

A už v hlave rozmýšľajte nad nejakým tým problémom, možno niečo vás trápi, nemusí to byť veľké, to môže byť úplne jednoduchá vec, že niečo vás mrzí, trápi, možno sa neviete s niekým na niečom dohodnúť a prípadne neviete možnosti na riešenie.

Zoberte si taktiež nejaký papier, z ktorého by ste si mohli natrhať lístočky.

Takže si natrhajte lístočky a o chvíľočku si ich rozmiestnite v priestore niekde aspoň meter od seba a ja vám ukážem, čo bude.

Nakreslite si lístoček, kde bude trojka, napíšete si tam 3.

Napíšete si ďalší lístoček – jednotku.

Napíšete si lístoček 3, napíšete si lístoček 1 a napíšete si lístoček, kde dáte “S“.

A tieto lístočky rozmiestnite v priestore možno meter od seba, ako chcete.

Dobre, takže verím, že máte.

Predtým si nastavte nejakú vašu obľúbenú hudbu, ktorú si o chvíľočku pustíte.

Dobre?

Nastavte si nejakú vašu obľúbenú hudbu. Ak možno nechcete rušiť svojich susedov, tak potom si ju pustite potiššie, hej?

Lebo na sluchátka by sa nedalo robiť to, čo budete robiť, takže nastavte si ju tak, aby nebola rušivá. Môžete si ju pustiť z telefónu, z počítača, z čohokoľvek.

Keď ju nebudete mať, aj to prežijeme, ale môžete mať.

Čo teraz urobíme?

Teraz ma prosím sledujte, lebo sa budete hýbať. Postavíte sa na tie samotné lístočky a prosím dodržujte moje inštrukcie, to znamená choďte do tých inštrukcií úplne naplno, dobre?

A ešte tuna spravíme jeden lístoček, ktorý si dajte tiež niekde v priestore a napíšte si tam naň písmenko “H“. Dobre?

Dajme si tam písmenko “H“ ako hra.

Čiže vytvorte si takto v priestore tieto značky, môže to byť odtrhnutý lístoček zo zošitu, alebo si tam položte fixku.

Len aby ste vedeli, čo ktorá znamená, tie štyri značky.

Takže verím, že máte a poďme sa do toho pustiť.

Postavte sa na miesto, ktoré ste si označili trojkou a stojte tam.

A teraz ako človek, nezainteresovaná osoba, sa pozri na to, kde máš tú jednotku a tá jednotka v tomto kontexte, v tejto situácii, v tomto momente, bude tým problémom, ktorý máš, tou situáciou, tým kontextom, čo riešiš.

Tou situáciou, ktorá ťa trápi, alebo to, kde nejakým spôsobom chceš nájsť viac možností voľby, viac alternatív, takže sa na to pozrieš, môže to byť meter od teba, kľudne dva metre, ak ti to je blízko, tak to môžeš kľudne ďalej posunúť.

Môžeš si tú vzdialenosť určiť.

Pozrieš sa na tú situáciu.

Čo tam vidíš?

Opíšeš ju ako nezainteresovaná osoba.

Čo tam vidíš, čo počuješ?

Nevieš ale, čo cítiš, tú situáciu necítiš, lebo si nezainteresovaný, cudzia osoba, ktorá sa na tú situáciu len pozerá.

Čiže nemáš žiadné pocity spojené s tou situáciou, lebo ty ju neprežívaš. Ty ju len vidíš a počuješ a vieš, že tá situácia sa tam nachádza.

Okej?

Dobre, takže verím, že máš a teraz to, čo urobíš, je nasledovná vec.

Teraz pôjdeš a vstúpiš do tej jednotky a si v tom kontexte, v tej situácii, v tom probléme, v tom, čo riešiš a zrazu sa tak postav.

Ako stojíš? Ako cítiš? Realizujte to teraz so mnou, už vstúp do tej jednotky.

Ako sa cítiš? Čo si hovoríš? Čo si predstavuješ? Ako sa tváriš? Ako stojíš? Nad čím rozmýšlaš? Čo prežívaš?

Úplne sa do toho vcíť.

Preži to, si v tej situácii, ako dýchaš pri tom?

Dobre, super, teraz preskoč do “S“, teraz choď do “S“ a zatras takto rukami, otoč sa raz dolava, raz doprava, povedz nahlas svoje telefónne číslo odzadu.

Poď! Povedz to nahlas.

Okej…

Otoč sa raz dolava, raz doprava, tleskni si a vyskoč, dobre?

Super, verím, že máš, si v tomto “S“.

Skvelé a teraz prichádza nasledovná vec.

Vstúp do toho písmenka “H“.

Na tú značku, čo si si dal niekde v tom priestore, môže to byť meter, pol metra a teraz budeme robiť nasledovnú vec.

Pustíš si teraz hudbu, môžeš si kľudne zavrieť oči, môžeš robiť čokoľvek, môžeš mať otvorené oči, ale začneš tancovať tak, ako keby si tancoval absolútne najobľúbenejší tanec sám niekde úplne odviazaný a začni sa tak uvoľňovať.

A niekto, kto nemá teraz hudbu, tak začneme kľudne spolu.

Začni tlieskať a začni sa hýbať do boku, doľava, vyskoč si, zatoč sa a ideš, tlieskaj, tlieskaj, teraz si daj ľavá, pravá ruka, ľavá noha a rob rôzne pohyby, ale prosím ťa, tým, že ťa nevidím, je to teraz vyslovene na tebe, aby si išiel do toho naplno.

Zatoč sa, vyskoč si, kľudne si aj spievaj tú melódiu z tej pesničky, rob rôzne pohyby.

Raz choď doľava, raz choď doprava, tleskni pod nohou, tleskni za sebou, zmeň pohyby, aby si sa aj zadýchal, poď, vydrž to a hýb sa.

Vyskoč si, urob takto, hýb sa, teraz sa hýb.

Ja viem, že to môže vyzerať šialene, ale rob to.

Pusti si kľudne tú hudbu, keď nemáš hudbu, tak si inak spievaj, ale buď bláznivý, zavri si oči, úplne si predstav, že si na nejakej párty, diskotéke, alebo kdekoľvek inde na nejakej zábave a si to proste užívaš.

Aj keď nemáš hudbu, tak sa proste vyskáč.

Rob rôzne pohyby.

Ten pohyb máme aj jednou rukou, aj druhou rukou, aj nohou, kľudne si zakopni, ale musíš sa hýbať.

Poď. Ešte sa hýb.

Aby si cítil, že si aj zadýchaný, takže poď, vyskakuj, skáč si, ale meň tie pohyby, aby ten pohyb nebol stereotypný, ale musíš pomerne rýchlo meniť pohyby, takže meň ich, poď, stále ich meň, otoč sa doprava, otoč sa dolava, koleno, lakeť, otoč sa, usmej sa, vyskoč si.

Teraz si spievaj chvíľku melódiu, zatlieskaj, raz, dva, tri, raz, dva, tri…

Hop, Hop a teraz ma napodobňuj:

Hop, Hop, Hop… a teraz vyskakuj, poď, vyskakuj a zase Hop, Hop, Hop, poškrab sa tu, poď, vyskakuj!

Super, poď, poď!

Hýb sa, hýb sa, poď, tancuj, spievaj si, vyskoč doľava, doprava, pod nohu, za chrbát.

Super a teraz hneď skoč do tej pozície, kde máš jednotku, skoč do nej a asociuj sa do toho stavu, do tej situácie, do toho kontextu, ktorý riešiš.

Si v tej situácii, v tom probléme, v tom kontexte.

Kľudne si môžeš zavrieť oči a nechaj to prebehnúť tebou.

Kľudne môžeš mať oči ešte zavreté.

Si v tej situácii, v tom, čo riešiš, v tom probléme, v tej výzve.

OK, keď to prebehne, tak vystúp von z tej pozície, poď von.

Môžeš sa postaviť do tej trojky.

Kľudne si môžeš sadnúť.

Čo teraz vnímaš?

Možno to nevieš ani popísať a je to v poriadku, je to úplne v poriadku, tie pocity môžu byť rôzne, môžu byť aj zmiešané, môžu byť aj práve naopak príjemne, možno ani nevieš, čo sa teraz udialo, len sa cítiš inak.

Aj to je to, že cítim sa inak, pretože toto je skôr záležitosť momentálne tvojho podvedomia – čo sa tam odohráva?