“Ak si to viete predstaviť, viete to aj dosiahnuť.” Williams Arthur Ward, americký spisovateľ

Zobúdzate sa. Počujete šum mora. Vlny mäkko obmývajú brehy piesočnatej bielej pláže. Práve ste zacítili vôňu vašich obľúbených raňajok.

Usmejete sa a rozleje sa vo vás blažený pocit spokojnosti a šťastia. Čaká vás skvelý deň s blízkymi na brehu mora vo vašej vile.

Krásna predstava, však? A teraz vám poviem, že takéto snívanie, nie je mrhaním drahocenného času. Že je dokonca súčasťou plánu, ako možno vaše sny zmeniť na skutočnosť.

Každý, aj ten najodvážnejší cieľ sa rodí rovnako –  ako sen v našej hlave. Spočiatku to môže to byť len letmá myšlienka.

Tá postupne naberá jasnejšie kontúry, prevraciame ju v mysli zo všetkých strán a predstavujeme si, aké by to asi bolo, keby sa raz skutočne splnila. Bez toho, aby sme si to čo i len uvedomili, vizualizujeme naše priania. Tento krok je dôležitejší, než si myslíte.

Vizualizácia –  alebo predstavivosť patrí k tým návykom, ktoré úspešným pomáhajú dosahovať svoje ciele.

Dokázalo sa, že vizualizácia ako mentálne cvičenie dokáže posilniť našu motiváciu, zvýšiť sebavedomie a dôveru v svoje schopnosti, predpripraviť mozog na úspech a zlepšiť našu akcieschopnosť – všetko, čo je podstatné pre dosiahnutie našich životných cieľov a plánov.

Výskum Harvardovej univerzity dokázal, že keď sa zaoberáte riešením nejakej úlohy, váš mozog prechádza rovnakým procesom ako v prípade, že si túto činnosť iba predstavujete. Inými slovami, váš mozog nerozlišuje medzi vizualizáciou a riešením konkrétneho zadania.

Jednoducho povedané, vizualizácia núti náš mozog k lepšiemu fungovaniu. Aj keď nikoho z nás o nej v škole neučili, poprední odborníci a športoví psychológovia metódu vizualizácie odporúčajú od osemdesiatych rokov minulého storočia.

Takmer všetci olympijskí a profesionálni športovci túto metódu využívajú.

víťaz

Ako popisuje v jednej zo svojich kníh Jack Canfield, s úspešnosťou ju využíva aj legendárny golfový hráč Jack Nicklaus, ktorý má za sebou viac ako sto víťazstiev v medzinárodných turnajoch. Zarobil vyše 5,7 milióna dolárov a ako sám tvrdí, bez vizualizácie by sa do súťaže ani nepustil.

V hlave presne vidí obraz seba ako udiera do loptičky, v mysli sa pozerá na miesto, kam chce aby loptička dopadla. A vidí obraz samého seba ako sa raduje z perfektného úderu.

Podobné techniky využívajú aj iní známi športovci, za všetkých spomeňme napríklad svetoznámeho golfistu Tigra Woodsa alebo legendu boxu Muhammada Aliho.


Prečo sa mi neplnia moje sny? Veď vizualizujem!


Teraz vám poviem, ako vizualizácia nefunguje a prečo si mnoho ľudí síce myslí, že vizualizujú, ale v skutočnosti len rojčia o niečom, čo sa pre nich nikdy skutočnosťou nestane.

Predstava toho, po čom urputne túžite totiž nestačí. Môžete sa denno denne pozerať na nové BMW vášho suseda a hovoriť si, že aj vy také chcete. Nestane sa vôbec nič.

cieľ

Poznám ľudí, ktorí si listujú v časopisoch a predstavujú si, že si kúpia auto aké našli na strane 126 nejakého moto časopisu. Toto však nie je vizualizácia, ale len akýsi očný sken toho, čo vidíme na papieri.

Bez zapojenia silnej túžby a vnútorného prežívania. Naša myseľ vníma obrázok len ako obrázok. Skutočnú silu a hodnotu vizualizácie mu dodá až naša “energia”: naše emócie, pocity a prežívanie.


Pomôcka pre vizualizáciu


Vision board alebo nástenka želaní – je niečo čo z čoho môžete mať na prvý pohľad zmiešané pocity, ale je to výborný nástroj ako si pri vizualizácii pomôcť. Aj ľudia v mojom tíme si vždy na začiatku roka robia takéto nástenky.

Hana Trnčáková

Pri jej príprave dostávajú naše predstavy a sny úplne konkrétne kontúry. A navyše, keď si takúto nástenku pripravujeme, venujeme čas a pozornosť tomu, čo na ňu dávame a vkladáme do toho radosť, vzrušenie, očakávanie.

Nástenka želaní však nie je niečo čo urobíme a založíme do šuflíka. Na to, aby vizualizácia naozaj posilňovala našu cestu k splneniu svojich snov a cieľov, je potrebné s ňou pravidelne pracovať. Ak chcete, môžete si ju dopĺňať o ďalšie sny a ciele.

K tomu, čo sa vám už podarilo dosiahnuť si môžete nakresliť veľkú zelenú kvačku alebo palec hore. Povzbudí vás to.

Pri vizualizácii je dôležitá denná pravidelnosť. Inak strácame silné PREČO.

Pochopiteľne, nestrávime pri tom 4 hodny denne. Aby to nedopadlo ako v príbehu poľnohospodára, ktorý sedí na kraji svojej nepooranej role a hovorí si ”mám poorané pole, mám poorané pole…” A v konečnom dôsledku neurobí nič preto, aby skutočne poorané aj bolo. Naopak, viac a viac zarastá. Treba totiž urobiť aj AKCIU.

Venujte práci so svojou nástenkou želaní napr. 10 minút každý deň, najlepšie pred spaním.


Vizualizácia si vyžaduje tréning


vizualizácia

Ak ste ešte stále trošku stratení, čo to vizualizácia vlastne je, poviem vám, že je to niečo, čo už každý z vás určite spontánne zažil. Boli ste niekedy naozaj veľmi hladný? A vynorilo sa vám zrazu pre očami úplne konkrétne jedlo?

Napríklad, ktoré vás čaká doma na sporáku alebo si ho kúpite po ceste z práce. Tak, že ste až videli do detailov ako vyzerá, akú má farbu, ako vonia, aká chuť sa vám rozleje po jazyku keď si jedlo vložíte do úst?

Že sa vám až skutočne zbehli slinky pri tej predstave? A celé telo sa akoby rozochvelo pri tej radostnej predstave ako sa ním čoskoro napcháte?

Alebo dámy – predstava nových topánok. Vidíte ich farbu, cítite pod rukami materiál. Vidíte presne k čomu ich budete mať obuté. Vidíte sa ako vchádzate napríklad na večierok, sebavedomo si vykračujúc v tých úžasných lodičkách.

Tak presne o tomto je vizualizácia.


Prečo mám vlastne vizualizovať?


O sile podvedomia niet pochýb. Mnohokrát si neuvedomujeme dostatočne jeho silu. A práve vizualizácia je tým, čo naše podvedomie aktivuje  a vie tak naštartovať hotové zázraky.

Ak cielene vizualizujeme a precítime obraz našej túžby, akosi prirodzene začneme hľadať spôsoby ako sa k nášmu cieľu dostať.

A zároveň prostredníctvom zákona príťažlivosť začneme priťahovať možnosti a príležitosti, ktoré nás vedú presne tým smerom, ktorý potrebujeme. Sprvu sa objavujú akoby náhodou, potom si ich začneme vedome všímať a aj vytvárať.

vizualizácia

Pretože to, čo si predstavujeme, cítime, to v nás rozprúdi energiu, ktorú vyžarujeme navonok. A čo vyžarujeme, to si priťahujeme.

Cleveland Clinic Foundation v Ohio sa v roku 2004 venovala výskumu, počas ktorého porovnávali dve skupiny športovcov. Jedna skupina intenzívne cvičila.

Po stanovenom čase u nej zaznamenali nárast svalovej hmoty o 30%. Druhá skupina si cvičenie len predstavovala. U tejto skupiny po stanovenom čase zaznamenali nárast svalovej hmoty o 13.5%. To je v celku sila, čo poviete?

Podobná štúdia s naozaj prekvapivými výsledkami prebiehala v bývalom Sovietskom zväze v osemdesiatych rokov v rámci prípravy na Olympiádu v Lake Placid. Športovci, ktorí sa pripravovali na olympijské hry boli pri tréningoch rozdelení do 4 skupín:

Skupina 1 sa venovala 100% fyzickému tréningu.

Skupina 2 sa venovala na 75% fyzickému tréningu a 25% času mentálnemu tréningu/vizualizácii.

Skupina 3 mala čas rozdelený 50 na 50.

Skupina 4 venovala 25% času fyzickému tréningu a 75% času vizualizácii.

Ukázalo sa, že 4 skupina, dosiahla najvýraznejšie zlepšenie svojej kondície. Skupina 3 mala lepšie výsledky ako skupina 2 a skupina 2 zase lepšie ako skupina 1.

výsledky

Ukazuje sa teda, že spojenie skutočného fyzického tréningu a vizualizácie prináša skutočne úžasné výsledky. A to tak v športe ako aj v každej inej oblasti nášho života, kde potrebujeme dosiahnuť želané výsledky.


Ako sa správne vizualizuje?


Prvý krok: Ak po niečom veľmi túžite kľúčovým je vytvoriť si čo najdokonalejší a najdetailnejší obraz danej veci alebo výslednej situácie vo svojej mysli.

Druhý krok: Zapracovať do tohto obrazu svoje POCITY akoby sa už daná situácia splnila.

Predstavte si úplne špecifický cieľ. Predstavte si budúcnosť, pričom si pokojne zadajte aj konkrétny časový limit, kedy sa tento váš cieľ splnil. (napríklad schudnúť 6 kg za pol roka.)

Pohodlne sa usaďte a vytvorte si pred očami obraz alebo fotku danej situácie tak, akoby sa diala práve teraz. Potom túto scénu “oživte” do takých najmenších detailov ako len dokážete. /S pribúdajúcimi skúsenosťami si dokážete predstaviť stále viac a viac detailov./

Oživte svoju predstavu využitím všetkých piatich zmyslov. V akom prostredí sa nachádzate? S kým tam ste? Čo práve teraz cítite? Čo máte oblečené? Cítite nejaké vône?

Eliminujte všetky pochybnosti, ktoré by ste pocítili. Najúčinnejšie je vizualizovať tesne pred spánkom alebo tesne po zobudení, kedy ste na hranici spánku a bdenia a pozitívne obrazy a vizualizácie, ktoré si prehrávate sa vám ľahšie dostanú do podvedomia.

Veľmi účinné je kombinovať vizualizáciu s afirmáciami, teda pozitívnymi tvrdeniami. Teda keď už máme obrázok pred očami, doplňme si ho ešte tvrdením, napr. “Som silný. Som odvážny. Som najlepší!”

zmena

Spomínané štúdie mozgu ukazujú, že myšlienky produkujú rovnaké mentálne inštrukcie ako akcia. Vizualizácia ovplyvňuje množstvo kognitívnych procesov v mozgu: motorickú kontrolu, vnímanie, pozornosť, pamäť a plánovanie. Takže vizualizáciou si trénujeme mozog na naozajstný, reálny výkon.


Takže zhrňme si ešte raz, čo vlastne prostredníctvom vizualizácie môžeme dosiahnuť:


  • Náš mozog trénuje svoju činnosť na to, čomu sa v realite potrebujeme venovať. A zároveň si vytvárame väčšiu vnímavosť, vďaka ktorej zachytíme spôsoby, možnosti a cesty, ako sa k nášmu cieľu dostať.

  • Vaše podvedomie sa nastaví na váš cieľ a začne vás zásobovať nápadmi a tvorivými myšlienkami, ktoré vás budú ďalej posúvať v ceste za dosiahnutím vášho sna.

  • Prežívaním pocitov dosiahnutia svojho cieľa pri vizualizácii sa výrazne posilní vaša motivácia tento cieľ aj reálne dosiahnuť. A ako sa hovorí, silná motivácia, silné PREČO, je polovica úspechu.

  • Podľa zákona príťažlivosti si začnete do života priťahovať presne to, čo vám pomôže cieľ dosiahnuť.

 

Otázka na zamyslenie: “Čo ak vizualizujete, preciťujete, ale aj tak sa váš cieľ nenaplní? Čo urobíte? ….

PS1: Napíšte mi do komentára, aké máte skúsenosti s vizualizáciou vy. Používate ju? Pomáha vám dosahovať vaše sny?

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson