Počuli ste už o výraze “SEBAREFLEXIA”? O čo vlastne ide a prečo je cenným pomocníkom na zlepšenie a zmenu života?

V minulom blogu som pre Vás písal o emocionálnej inteligencii. A dnes budeme v tejto téme pokračovať. Sebareflexia je totiž súčasťou a základným stavebným kameňom emocionálnej inteligencie.

Sebareflexia je to staré známe ľudovo povedané: “Uvedom sa!” 🙂

Ide o schopnosť človeka uvedomiť si podstatu svojich myšlienok a emócií. O identifikovanie čo v danej chvíli prežívame a cítime.

Na základe takejto identifikácie potom vieme lepšie pochopiť ako prežívame isté situácie. A v budúcnosti sa na ne vhodnejšie pripraviť a zabezpečiť si tak optimálnejší výsledok.

Stav sebauvedomenia môže “na Vás prísť” kdekoľvek a kedykoľvek. Predovšetkým však, keď sa venujete nejakej pohodovej, kľudnej činnosti.

So sebareflexiou budeme spoločne pracovať aj na mojom najintenzívnejšom tréningu Objav svoju silu. Podľa referencií stoviek účastníkov, ktorí boli v minulosti jeho súčasťou je to „menič životov“. Pridáte sa k nám aj Vy? 🙂

Pozrime sa ale teraz „na korienok“ sebareflexii a jej podstate. V týchto mesiacoch som si všimol, že veľa žien siaha po omaľovánkach pre dospelých. Po náročnom pracovnom dni si sadnú a začnú farebnými fixkami omaľovávať obrázky kvetov, ornamenty, mandaly.

“Uvoľním sa pri tom. Na um mi prídu riešenia. Pocity vo mne voľne plynú,” vysvetlila mi minule na margo tejto činnosti jedna známa.


Príklad sebareflexie


Všimnete si, že ste v poslednom čase dosť pribrali. Keď si premietnete nejaký čas dozadu, uvedomíte si, že Vám neuveriteľne zachutili čokoládové tyčinky a kupujete si ich vždy po ceste z práce.

Keď sa však nad tým zamyslíte, docvakne Vám, že Vaša “tyčinková mánia” trvá presne odvtedy, čo ste dostali úlohu na novom projekte, ktorý je pre Vás veľkou výzvou. Že ste ho síce sebavedomo prijali, ale nevedome máte nervy napnuté do krajnosti.

A že vlastne vždy keď máte vypäté obdobie, objaví sa u Vás chuť na sladké. Ak si to takto “dáte dokopy”, máte už svoje pocity identifikované a máte možnosť s nimi ďalej pracovať.

Sebareflexia je v podstate schopnosť byť psychológom sám sebe. Treba na to nejaké špeciálne schopnosti alebo vzdelanie? Nie. Je však potrebné vedieť sa stíšiť, vnoriť sa do seba a naučiť sa počúvať svoje vnútro.


Pri akých činnostiach si uvedomujete najviac sami seba?


Sú aktivity, pri ktorých sa zamýšľate sami nad sebou viac ako inokedy? Kedy vnútorne prežívate svoje pocity a analyzujete ich?

A teraz prestaňte čítať a zamyslite sa nad tým. Kľudne si prečítajte odstavec vyššie ešte raz. Je to dôležité.

BLOGER ROKA

Máte? V poriadku. Možno ste prišli na to, že Vaše uvedomenia k Vám prichádzajú pri nejakej konkrétnej činnosti, v nejakom čase a podobne. U mňa napríklad, keď si zavriem oči a meditujem. Alebo keď sa prechádzam lesom.

Okamihy sebauvedomovania sú pre naše životy nesmierne cenné. Vďaka nim rastieme.

Je preto dôležité pracovať cielene a systematicky na rozvíjaní svojho sebauvedomovania. Snažte sa zintenzívniť činnosti a okamihy, ktoré Vám pri sebauvedomení pomáhajú.

Chce to tréning. Ako sa hovorí ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku.


Prečo je tak dôležité pracovať so sebareflexiou?


  • Pomáha Vám lepšie pochopiť samého seba.
  • Pomáha Vám vhodnejšie riešiť kritické situácie.
  • Pomáha Vám ukázať čo vlastne chcete a teda je skvelým pomocníkom aj pri vedomom rozhodovaní sa v najrôznejších životných situáciách.
  • Vďaka tomu, že lepšie poznáte sami seba a viete predvídať Vaše prežívanie a reakcie v istých situáciách, dokážete sa niektorým cielene vyhnúť, na iné sa zase cielene pripraviť.

 

Príklad: Všimli ste si, že v situáciách, ktoré sú pre Vás mimoriadne dôležité Vám akosi dochádzajú slová, zasekávate sa, rozbúcha sa Vám srdce a roztrasú ruky.

Ak viete, že takto reagujete a že Vás čaká napr. prezentácia, viete sa vopred pripraviť. Doma si prezentáciu niekoľkokrát precvičíte na cvičnom publiku, pripravíte si “ťaháčik” s hlavnými bodmi.

Mám známu, ktorá si na podobné účely dokonca písala malý lístoček s povzbudením: “Ide ti to skvele Janka, len tak ďalej.”

sebareflexia


Tréning sebareflexie


  • Cielene si počas dňa uvedomujte svoje vnútorné prežívanie (ako sa so sebou rozprávate: takzvaný vnútorný tréner. Všímajte si ako reagujete na situácie, ktoré sa pred Vami objavia. Aké emócie vo Vás vyvolávajú). Pripomínajte si, že sa máte zamýšľať viac nad sebou.
  • Jedna veľmi dôležitá pripomienka: svoje pozorovanie NEHODNOŤTE! Nejde o to povedať si: zase si v nervoch, hryzieš si nechty a strápňuješ sa. Jednoducho svoju emóciu neutrálne pozorujte a nechajte odznieť.
  • Prežívajte okamihy tu a teraz. Sústreďte sa na to čo robíte. Neblúďte neustále myšlienkami niekde inde. Ak hráte tenis, hrajte tenis s plným nasadením a sústreďte sa na hru. Ak sledujete film, nechajte sa vtiahnuť do deja. Ak staviate so svojím dieťaťom lego, robte to s rovnakým sústredením ako Vaše dieťa.

 

Pre sebareflexiu musíme byť schopní tráviť čas sami so sebou.

Ak sme neustále obklopení ľuďmi, ak nás neustále niečo “zabáva”, či už je to zapnuté rádio, televízor ako zvuková kulisa, ak sme neustále obklopení ľuďmi, ponáhľame sa, je dosť malá pravdepodobnosť, že budeme schopní nejakých vhľadov do vlastného vnútra.

Ak chcete skúsiť nejaké cielené techniky, začnite napr. s jogou alebo meditáciou.

Všímajte si ako reagujete, ak sa dostávate do vyhrotených situácií, ak sa schyľuje k hádke. Na základe svojej sebareflexie potom skúšajte nereagovať tak ako zvyčajne.

Pozorujte sa v podobných situáciách a skúšajte reagovať inak. Neočakávajte, že sa Vám to bude dariť hneď. Všetko chce čas a cvik.

 

A na záver tu vystáva jedna otázka pre Vás: Ako ste na tom so sebareflexiou Vy? 🙂

PS: Ak článok pomôže aj Vašim blízkym, podeľte sa o neho zdieľaním. Poteší aj každý Váš lajk a hlas v súťaži „Bloger roka 2015“.

BLOGER ROKA

 

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here