Martin je 34 ročný obchodník. Pracuje vo veľkej, nadnárodnej firme. Zaoberá sa marketingom. Dalo by sa povedať, že svojou prácou žije. Dýcha ňou. Bez nej, akoby nemal v tele kyslík.

Avšak má to jeden háčik. Neustále sa borí s problémami so svojim šéfom či kolegami. „Mňa už asi z tých magorov porazí. Lezú mi na nervy. S nimi sa vôbec nedá baviť! Keby mám silu a túto robotu tak nemilujem, zbalím to tu a padám do…A takéto monológy má na každodennom poriadku. Škoda, že len monológy…

hádky, komunikácia

Hádky sú u neho na dennom poriadku aj s priateľkou Marikou. „Stále mi len niečo vyčíta, vadí jej, keď robím to, či ono. Ale ja fakt nemám silu ju počúvať a niečo riešiť…“ Ako vidíte, Martin má v sebe na jednej strane obrovský potenciál, no na strane druhej, si ho sám podkopáva. Uvedomujete si, že je v podstate sám sebe najväčším nepriateľom?

Pýtate sa, prečo?

PRETOŽE NEVIE, AKO KOMUNIKOVAŤ SÁM SO SEBOU A S ĽUĎMI V JEHO OKOLÍ.

A tým sa absolútne brzdí v napredovaní. V rozvíjaní. V prežití pokojného života.

 

A naopak. Zuzana má 41 rokov. Je životom ostrieľaná. Život ju už veľakrát preplieskal, ale vždy sa dokázala postaviť späť na rovné nohy. Behom jedného roka jej zomreli obaja rodičia a popri tom vychovávala dve dcérky. Jej životnou oporou sa stal Roman…

A aj vďaka nemu si život „zažehlila“. V živote sa riadi jednoduchým mottom: mať so svojimi blízkymi „čistý stôl“. A to za každých okolností. Žiadne „komunikačné šumy“.

 

Bez výnimky. „Vždy prídeme na koreň veci a nájdeme spoločné riešenie. Naše debaty sú jasné, trefné a k veci. Aj kolegovia si ju kvôli tomu vážia.“ Hovorí jej šéf, s úsmevom na tvári.

V umeleckej škole, kde pracuje, sa stala pre mnohých zdrojom inšpirácie. Vedie spevácky zbor s 23 člemi. A viete, čo tvrdí jej polovička Roman? „Je to jedna z najúžasnejších žien na svete. Aj keď sa občas pochytíme, vždy si to vieme vykomunikovať. Je pre mňa vílou, divožienkou a najväčšou láskou.”

 

Vidíte rozdiel medzi Martinom a Zuzkou? Fanfáry!

 

TAJOMSTVO úspechu v živote sa ukrýva

v SPRÁVNEJ KOMUNIKÁCII, nielen so sebou,

ale aj s ostatnými ĽUĎMI.

 

komunikácia

 

Je to fakt. Komunikácia je základom všetkého. Bez správne zvolenej komunikácie sa Váš život razom dokáže zosypať, ako domček z karát.

Ako keby ste si sami kopali jamu, skočili do nej a tou zeminou sa ešte poriadne zahádzali… Niečo ako komunikačný hrob. Už len kríž na vrch a je to hotovo.

Zdá sa Vám to povedané moc tvrdo? Možno. Ale je to tak. Nebudem Vám dávať medové fúzy popod nos. Ak správne nekomunikujete, je len otázkou času, kedy Vás to dobehne…

Teraz Vám prezradím 6 PRAVIDIEL, ktorými sa riadi nielen Zuzka, ale napríklad aj ja. A čo je skvelé, fungujú ako švajčiarske hodinky.

 

Nech sa páči:


1. VAŠA KOMUNIKÁCIA MUSÍ BYŤ CIELENÁ


Aspoň čo sa v biznise alebo pri rozhovoroch, ktoré majú niekam viesť, týka.

Čo to znamená? Mali by ste zhruba vedieť, čo rozhovorom chcete dosiahnuť. Nemusí mať úplne jasné kontúry a byť špičkovo definovaný.

Ak však neviete, prečo ste rozhovor s niekým začali, alebo k akému výsledku sa ním chcete dopracovať, je to strata času (samozrejme vynímajúc debaty v bare s kamošmi pri vodnej fajke alebo pohári vína…)

 

Uvediem to na príklade:

Dajme tomu… Chcete zvýšenie platu od šéfa… Máte cieľ… Avšak vždy si ho treba aj konkretizovať – prečo vlastne chcete o vyšší plat žiadať? O koľko ho chcete zvýšiť? A hlavne – vo svojom rukáve majte argumenty. Inak pohoríte.

Pamätajte: ak nemáte cieľ, za ktorým kráčate (nevynímajúc v komunikácii), ľahko Vás druhá strana vyvedie z miery.

 

Ďalší príklad:

Mať, resp. nemať cieľ v komunikácii s partnerom. Väčšina ľudí ho totiž nemá. To je fakt. Následne len „tliachajú“ do vzduchu a nič sa neudeje.

Pozrime sa na to takto – manželia, hádajú sa, obaja na seba neustále kydajú a manželstvo im moc nefunguje. Zvyknú sa rozprávať, ale aj tak to vždy skončí ortieľom bez výsledku. Prečo?

No lebo len na seba nahulákajú a vymenia si suchopárne názory.

 

Ak by išli do vzájomného rozhovoru s tým, že vedia, čo chcú navrhnúť, aby sa ich situácia zmenila, vyzeralo by to inak.

 

Ďalší príklad:

Eva: „Roman, bola by som rada, ak by si mi začal viac pomáhať v domácnosti.“ Alebo: „Prosím, pondelky, stredy a piatky tiež vyzdvihni malú Elu zo škôlky. Vždy o štrnástej. Tu som ti to poznačila aj do diára. A vždy, keď doješ, umy si, prosím, po sebe riad.“

Roman: „Súhlasím, avšak bol by som rád, ak by som nemusel chodiť k svokre každý víkend. Stačí raz za mesiac. Namiesto toho si urobíme každý víkend výlet, alebo pôjdeme na futbal s Mirom…“

A je to. 🙂

 

Pomôcka: Mať cieľ v komunikácii sa dá natrénovať. Skúste to v bežných situáciách. Komunikačný proces ovládate totiž práve Vy. Možno sa Vám už stalo, že ste dosiahli nejaký cieľpráve vďaka komunikácii, no ani sami neviete ako. Mohlo to byť šťastie či náhoda. Alebo ich súhra… Treba si odsledovať, čo Vám pri rozhovore zafungovalo a na tom stavať aj nabudúce.

Tip: Sledujte toho druhého. Ako sa pri rozhovore s Vami tvári. Čo hovorí, ako to hovorí… Kedy sa usmial, kedy sa zamračil. Aj vďaka tomu budujete úspešnú komunikačnú stratégiu.

 

A samozrejme…

Dbajte pritom o pocity. Tie sú pri rozhovore veľmi podstatné. Sledujte vnútorné prežívanie na sebe i na tom, s kým jednáte. Trénujte to v bežných, každodenných situáciách. Bude to pecka. A pomôže Vám to v živote. To mi verte.

 


2. VYTVORENIE VZÁJOMNÉHO SÚLADU


Ak chcete niekoho získať na svoju stranu, musíte byť na rovnakej vlne.

Chápete, čo to znamená? Snažte sa tomu druhému priblížiť. Je to niečo na spôsob napodobňovania druhej strany. Použite podobné slová ako on, majte podobné tempo reči, skladanie slov… Jednoducho, buďte „rovnakej kategórie“.

Teraz jedna dôležitá rada:

Toto je fakt. Každý z nás prežíva veci inak. Akoby cez iný filter.

Niekto potrebuje veci počuť, iný vidieť a ďalší cítiť. Sme rôzni a každému je bližšie niečo iné.

Darmo povieš frajerke, že ju miluješ, keď ona to skôr potrebuje cítiť – dotykmi, objatiami. Alebo naopak.

Sleduj, ako sa ten druhý hýbe, ako sa tvári. Ako spracováva informácie. Ako sa mu pri tom hýbu oči. A máš vyhraté!

sulad

 


3. ĎALŠÍM DÔLEŽITÝM KROKOM JE POČÚVANIE


V dnešnej dobe sa na nás z každej strany ženú informácie. Sme doslova preinformovaní. Preto, keď sa stretnú dvaja ľudia, väčšinou chcú rozprávať obaja a v skutočnosti ich ten druhý ani nezaujíma.

Každý by len kecal a kecal. Jednoducho povedané: nemá kto počúvať. Každý si hudie svoje. A potom je sakra ťažké sa na niečom dohodnúť.

Počúvanie slúži na to, aby si človek voči opačnej strane vybudoval rešpekt. Zároveň sa pri ňom dozviete zaujímavé veci. Ale musíte počúvať. Bez toho to skrátka nejde.

 

Dám vám jeden tip:

Nechajte toho druhého rozprávať. Na začiatku sa takpovediac „detoxikuje“ a vychrlí na Vás množstvo informácií. Povie Vám veci, ktoré ho v živote hnevajú. Ale po niekoľkých minútach (obvykle 10 – 15 minút, niekedy aj menej, je to individuálne), začne hovoriť veci zo svojho vnútra.

Doslova vypľuje svoje skutočné a pravé pocity. A povie Vám aj to, čo by Vám inak nepovedal. Jednoducho to z neho vypadne. Uľaví sa mu. To Vás oboch dokáže výrazne posunúť v rozhovore vpred.

 


4. DÔLEŽITÝ KROK: MUSÍŠ KLÁSŤ OTÁZKY


Ak sa budete pýtať, vytvárate prirodzený záujem o toho druhého. To výrazným spôsobom ovplyvňuje Vašu komunikáciu. A čo je dôležité, ten s kým sa rozprávate, má silný pocit, že sa o neho zaujímate. Že sa dobre porozprával. Kladením otázok ide totiž o dialóg, nie monológ.

Pomocou otázok určujete smer vášho rozhovoru. Všeobecne platí, že ten, kto kladie otázky vedie a smeruje rozhovor.

Tip: Otázky na vzbudenie záujmu. To sa mi páči, povedz mi o tom viac… Objasni mi to hlbšie… Skús ísť viac do detailov…

otázky a komunikácia

 


5. POTVRDZUJ


Toto pravidlo je nevyhnutné najmä pri práci a biznise. Je dôležité, aby ste ho používali, ak niekomu zadávate úlohu, alebo on Vám.

Každý totiž môžeme jednu a tú istú vec pochopiť úplne inak. A následne dochádza k nedorozumeniam a vznikajú prúsery.

Príklad:

Na stole sú tri jablká. Zelené, červené a žlté. Ja ti poviem: Podaj mi jablko. A ty mi podáš. Napríklad červené, pretože si to tak pochopil. Ja som pritom mohol chcieť jablko zelené.

Chápete? Každý si tú istú informáciu môžeme vyhodnotiť inak. Preto je dôležité veci konkretizovať.

Otázkou „Čo konkrétne?“ a „Ako konkrétne?“ nič nepokazíte, práve naopak.

Určite sa však na záver spýtajte, ako ten druhý tú požiadavku pochopil. Alebo naopak. Povedzte vy ako ste danú úlohu, rozhovor pochopili, čo najkonkrétnejšie.

Ide o OBOJSTRANNÉ UTVRDZOVANIE (Všímajte si opäť aj neverbálne prejavy, pohľady, dotyky)

 


6. VÝZVA K AKCII


Tento krok je úzko prepojený s predchádzajúcimi krokmi a vychádza z predošlej komunikácie. Potom, ako ste si vzájomne potvrdili, čo chcete, vyzvite toho druhého (prípadne seba) k akcii.

Napríklad máte vytvoriť tabuľku v Exceli. Stanovme si vzájomne termín, kedy začnete na tom robiť a kedy bude úloha hotová. Čiže to konkretizujte, najlepšie časovo.

A to je šesť princípov na zlepšenie Vašej komunikácie.

Pretože KOMUNIKÁCIA = životný úspech.

 

Majster Komunikácie

 

PS 1.: Napíšte do komentára pod týmto článkom, v čom konkrétne v rámci komunikácie, by ste sa chceli zdokonaliť za najbližší mesiac? Ktorý zo spomínaných šiestich tipov Vás zaujal najviac a chcete ho začať viac využívať aj vo svojej komunikácii?

PS 2.: Viac o tom, ako sa stať kráľom komunikácie preberám detailne na mojom živom tréningu Majster KomunikácieMajster Pódií.

PS 3.: Ak sa Vám článok páčil, odporučte ho aj Vašim známym. Možno im pomôžete „nakopnúť sa“ 🙂

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson

 

3 KOMENTÁRE

  1. Absolútny súhlas. Asi len toľko, že som si uvedomil, že komunikácia je pre mňa dôležitá ako zdravie. Vysvetlím : Správne komunikujem = harmónia vo vzťahoch s rodinou, v práci, s priateľmi, so svojím okolím a hlavne so sebou. Nesprávne komunikujem = zlé vzťahy, nervozita vo mne, lebo sa veci nedaria, a ľudia ma nechápu ani vtedy, keď im chcem niečo povedať v dobrom – niečo poradiť, odporučiť, primeť ich k niečomu, čo by mali spraviť atď. Psychika je zo zdravím veľmi úzko spätá. Žalúdočné vredy, poruchy spánku a mnohé iné choroby. Toť všetko. Majte sa super.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here