Viete, kde je komunikácia alfou a omegou úspechu alebo neúspechu?

Tušíte správne. V práci.

Či už ste zamestnanec, riadiaci pracovník alebo máte vlastný biznis.

Úspešný môžete byť len do tej miery, do akej viete odkomunikovať svoje produkty, služby, svoje predstavy, požiadavky, atď.

A práve preto bude táto druhá časť článku o komunikácii zameraná na ozdravenie Vašich vzťahov na pracovisku.

(Ak ste nepostrehli prvú časť tohto článku na pokračovanie, prečítať si ju môžete TU. Aj z nej môžete čerpať tipy na zlepšenie komunikácie.)


1. Pozor na HALÓ EFEKT


Prišiel medzi Vás nový kolega? Sedíte oproti človeku, ktorý je pre Vás zatiaľ neznámy a zvažujete s ním spoluprácu?

Hovorí sa, že veľa nám o človeku napovie náš šiesty zmysel. Pozor však na “haló efekt”, teda chybu pri posudzovaní človeka na základe prvého dojmu. Iste, prvý dojem je dôležitý.

Je to však aj taký malý zákerák. Funguje totiž prvoplánovo: Urobíme si prvý dojem z človeka, či už pozitívny alebo negatívny. A na základne tohto dojmu k danej osobe pristupujeme bez toho, aby sme hlbšie vnímali jej skutočný prejav a správanie.

Ako príklad uvediem historku, ktorú nedávno zažila známa mojej známej.

“Bola som v kancelárii riaditeľa. Prišiel nový kolega, člen tímu, ktorý som mala na mojej pozícii viesť. Slušne som sa pozdravila, podala mu pevným stiskom ruku. Moje predstavenie som ukončila vetou, že som rada, že ho spoznávam a teším sa na spoluprácu,” hovorí.

Možno by ste čakali, že muž zareagoval podobným spôsobom. Opak je však pravdou. “Pozrel sa na mňa prižmúrenými očami, premeral si ma a zahlásil: “To nám sem ide šéfovať takéto mláďa? No tak to veľa šťastia slečna.” A odišiel.”

Ako by ste reagovali v takejto situácii Vy? Muž neskôr priznal, že ho podráždil prvý dojem z veľmi mlado pôsobiacej ženy. A tak ju ako novú šéfku hneď v úvode odpísal. Mimochodom, po pár týždňoch spolupráce si ju nevie vynachváliť. 🙂

Možno ste sa nad tým nikdy nezamýšľali, ale všetko čo vidíme a počujeme, prejde najskôr našimi ušami a očami a následne si to hlava vyhodnotí po svojom. Reagujeme na ľudí a situácie na základe našich postojov, presvedčení, viery, či morálnych hodnôt.

Je to prirodzené. Napriek tomu sa snažte vytvoriť si v sebe akúsi neutrálnu zónu. Buďte otvorení, aby ste vedeli ľudí vnímať komplexne. Aby ste neprehliadali ich kvality. Alebo naopak, aby ste na základe nesprávneho úsudku neboli nimi nepríjemne zaskočení.


2. Všímajte si reč tela


Man Wearing Suit thumbs up

Až 80% toho ako pôsobíme na ľudí je tvorené rečou nášho tela. Zvyšných 20% vypovedajú naše slová.

Reč tela je napríklad to, ako stojíte, ako sa hýbete, ako podávate ruku, ako žmurkáte, ako gestikulujete alebo akú vzdialenosť si od partnera udržiavate.

Predstavte si obchodné rokovanie s potenciálnym klientom Vašej firmy, ktorému chcete predstaviť a predať Váš produkt. Zanietene mu produkt predstavíte, predvediete Vašu najlepšiu prezentáciu a Váš partner Vám na konci vlažne oznámi, že zatiaľ ďakuje a v prípade záujmu sa Vám určite ozve.

Táto veta je len slušným vyjadrením, že s najväčšou pravdepodobnosťou záujem nemá a chce sa Vás len slušne zbaviť.

Je Vám tento scenár povedomý? Tiež sa pýtate, kde robíte chybu? Dovolím si povedať, že ste pri rozhovore s partnerom vnímali len jeho SLOVÁ.

Pravdepodobne ste vnímali vety ako: “Aha, to je zaujímavé…. “ a nevšimli ste si, že pri tom pozerá netrpezlivo na hodinky alebo ťuká prstami do stola. Pravdepodobne ste sa natoľko sústredili na seba a na to, ako prezentujete svoj produkt, že ste zabudli vnímať a komunikovať so svojím partnerom.

Pretože slovami môžeme hovoriť všeličo, reč tela však neklame a vyjadruje až 80% toho, čo skutočne prežívame. Ak teda viete čítať reč tela, máte našliapnuté na úspech. A to v pracovnom aj osobnom živote.


3. Utajený tip úspešných: ZRKADLENIE


Toto je nesmierne účinná a silná technika. Vychádza z poznania, že ľuďom sú najsympatickejší ľudia, ktorí sú podobní ako oni sami. Využívajú ju mnohí a strážia si ju ako oko v hlave. A veru vedia prečo.

Zrkadlenie je akési zladenie sa s Vaším partnerom. Všímajte si od prvého stretnutia jeho vystupovanie. Už stisk ruky Vám veľa napovie. Rovnako tón hlasu, tempo reči, ako udržiava očný kontakt, či je skôr stručný, vecný, formálny alebo naopak žoviálny typ, ktorý rád žartuje a veľa gestikuluje.

Ak si budete tieto veci pri rozhovore všímať a svojho partnera nenásilne zrkadliť, budete mu automaticky sympatický, hoci ani nebude vedieť prečo. Bude cítiť, že mu rozumiete, že viete čo chce, čo potrebuje.

Zrkadliť môžete dvomi spôsobmi: telom a slovami. Všimnite si, aké slová Váš partner vyberá. Ak napríklad hľadá produkt, ktorý je cenovo dostupný, neoznačte svoju ponuku ako lacnú. Použite rovnaký výraz. Váš partner bude mať znovu pocit, že ste presne pochopili, o čo mu ide a že ste na jednej vlnovej dĺžke.

Pozor, nie je to až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Vyžaduje si to spočiatku vedenie a prax. Inak sa Vám môže prihodiť, že Vaša snaha zladiť sa s partnerom vyznie ako kŕčovité „papagájovanie“ a efekt bude skôr opačný.

Prezradím Vám, že na mojom absolútne novom dvojdňovom prémiovom tréningu Majster predaja Vás naučím aj to, ako správne a účinne zrkadliť a získať tak partnera pre spoluprácu. Tento tréning je zameraný na transformáciu mysle a okamžité zvýšenie predaja prirodzeným spôsobom.

Dozviete sa aj mnoho osvedčených a maximálne účinných postupov, aby ste sa stali skutočným majstrom predaja. Ostáva však už len zopár voľných miest. Budete pri tom a chopíte sa šance spoznať toto tajomstvo úspešných? 🙂


4. Cielene a so záujmom


Ak nemáte dopredu jasný cieľ komunikácie, stratíte sa vo vlastných slovách a k ničomu konkrétnemu nedospejete. Aj Vám sa už stalo, že po dlhom pracovnom sedení ste zistili, že ste sa vlastne k ničomu nedopracovali?

Dôvodom je to, že ste nemali dostatočne stanovený cieľ komunikácie a nekomunikovali ste v súlade s ním.

Pokiaľ totiž nemáte konkrétny cieľ, necháte sa rozptýliť alebo Vás druhá strana ľahko vyvedie z miery a svoje záujmy nedosiahnete.

Vypočujte si vždy proťajšok so záujmom. Buďte otvorený a pripravený na obojstranný kompromis. Snažte sa vyjednávať. Manipulácia a nátlak Vám môže pri slabšom partnerovi zabezpečiť presadenie svojich záujmov, z hľadiska ďalšej dlhodobej spolupráce Vám však zabuchne dvere.


5. Urobte niečo NAVIAC


Dajte vždy niečo viac, než sa od Vás očakáva. V biznise to považujem za základné pravidlo.

Nečakajte, kým Vám šéf zadá úlohu. Buďte aktívny a sami hľadajte spôsoby ako prispieť nejakou pridanou hodnotou. O to viac, ak máte vlastný biznis.

Rovnako to funguje aj pri pracovných vzťahoch. Nedávno mi spomínala známa, ako jej to nefungovalo s kolegom v práci.

Redaktorka v televízii a jej kolega, kameraman. Nemali roztrieštené vzťahy, ale hnevalo ju, že nikdy neurobil ani o kúsok viac, než mu bolo zadané. Z vlastnej iniciatívy.

Keď mu povedala, aby natočil záber rušnej ulice s ľuďmi, urobil to. Presne jeden záber. Ak by ho o to nikto nepožiadal, nenatočil by nič. V práci preto dostal nelichotivú prezývku “držiak na kameru”. Bola len otázka času, kedy ho nahradí niekto aktívnejší, kreatívnejší, kto vnáša do práce to povestné “niečo naviac”.

Jej terajší kolega je iniciatívny, sám prispieva dobrými nápadmi a pravidelne si žiada aj spätnú väzbu.


6. Žiadajte a dávajte spätnú väzbu


Kritiku nemá rád asi nikto. Pokiaľ Vás chce niekto kritizovať preto, aby Vám podkopol sebavedomie, alebo mu to robí dobre, je to jeho problém. Nie Váš. Cielená kritika bez podložených argumentov ide totiž  ruka v ruke so závisťou. Pamätajte však: Nie je kritika ako kritika.

Práve konštruktívna kritika, alebo radšej ju nazvime spätná väzba, Vás dokáže posúvať vpred. Bez nej budete napredovať ťažko, pretože sa môže stať, že budete robiť tie isté chyby, ale napriek tomu budete mať mylný pocit, že ste fakt dobrý a nemáte čo zlepšovať.

Konštruktívnu spätnú väzbu si vyžadujte aj sami. Robím to tak aj ja so svojim tímom. Je to záležitosť, ktorú máme zavedenú od začiatku. Vďaka tomu máme čisté vzťahy a profesionálne rastieme. Ťaháme za jeden povraz a nemusíme riešiť medzi sebou takzvané žabomyšie vojny.

Dôležité je aj to, aby ste aj Vy dávali spätnú väzbu ďalším. POZOR: Spätná väzba nezahŕňa len kritiku, ale aj pochvalu.

Vtedy ju ľudia prijmú a nebudú ju brať ako vyrývanie alebo podpásovku. Skutoční lídri v praxi často využívajú práve metódu “sendvič”. Je jednoduchá a veľmi účinná.

Funguje takto: Najskôr vyjadrite, s čím ste spokojný a čo sa Vám pozdáva. Následne uveďte, kde vidíte priestor na zlepšenie. Spätnú väzbu ukončite znovu niečím pozitívnym. Pri tejto metóde ide o to, že viete spoločne opraviť chyby alebo nesprávny prístup, zatiaľ čo druhá strana nestráca motiváciu a necíti sa kritizovaná.

Tip: dohodnite sa s kolegami, šéfom, biznis partnermi, že si budete dávať pravidelne vzájomnú spätnú väzbu. Urobte si napríklad každé pondelkové ráno krátku poradu.


7. Bez drámy, s nadhľadom a pozitívne


Team of successful businesswoman in the office: concept for equal rights or woman in leading positions.

Berte veci s nadhľadom. Nech sa deje čokoľvek, najskôr sa nadýchnite a vydýchnite. Pomalý nádych, pomalý výdych.

Ak máte tendenciu na kolegov zvyšovať hlas alebo ich urážať, byť ironický, hádzať na nich vinu a brať veci v štýle “nastal koniec sveta”, asi sa k rozumnému riešeniu nikdy nedopracujete. Navyše čoskoro budete mať povesť neznášanlivého človeka, s ktorým sa nedá spolupracovať.

Predstavte si situáciu: Nastane závažná prekážka v práci. Váš kolega začne lietať z jednej strany kancelárie na druhú. Popritom strieľa monológy typu: ”Tak toto je v …. Prúser ako mraky. Toto nedáme. Začnime si rovno hľadať nový job.“

Celkom demotivujúce a navyše znervózňujúce, však? 🙂

Pamätajte: Ak niečo má riešenie, načo sa stresovať? A ak to nemá riešenie, načo sa stresovať?

Urobte si desať minút pauzu. Poprechádzajte sa. Predýchajte. A potom racionálne sadnite k stolu a s chladnou hlavou si spíšte možnosti riešení.

Verím, že tieto tipy Vám pomôžu na ceste vpred. Majte však na pamäti: Mať poznatky a ovládať teóriu je jedna vec. Vedieť ju využívať v praxi je už vec iná.

Práve na prax je zameraný môj intenzívny tréning Majster predaja. Je určený pre každého, kto chce napredovať a byť úspešný. S radosťou Vás počas neho zasvätím do tajov prepracovaných techník a stratégií, ktoré sa osvedčili nielen mne, ale aj mnohým úspešným ľuďom po celom svete.

 

PS1: Ak Vám článok v niečom otvoril oči alebo by mohol pomôcť Vašim známym, podporte ho lajkom a zdieľaním.

PS2: Aké sú Vaše osobné skúsenosti s ozdravovaním vzťahov na pracovisku? A aké máte vlastne Vy vzťahy s kolegami? Pridajte aj svoje tipy na zlepšenie. 🙂

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here