“Spätná väzba sú raňajky víťazov.” Ken Blanchard a Spencer Johnson

Spätná väzba. Náš najvernejší spoločník, ktorý nás sprevádza na každom kroku. A to doslovne. Či chceme alebo nie, spätná väzba k nám prichádza v rôznych formách.

Čo vlastne spätná väzba je? Je to akákoľvek reakcia alebo ak chcete, odpoveď na našu akciu.

Nie ste zdravotne FIT? Je to spätná väzba vášho tela na to, ako sa k nemu správate.

Neustále sa hádate s blízkymi? Aj to je pre vás drahocenná spätná väzba, že by ste mali začať robiť niečo inak. (Napríklad inak komunikovať, vyberať vhodnejšie slová, zmeniť tón hlasu pri komunikácii.)

Spätnou väzbou je aj upomienka za telefón, ktorá vám príde na váš e-mail. Znamená to, že ste si pravdepodobne nesplnili povinnosť a neuhradili faktúru. Upomienka je teda len dôsledkom a spätnou väzbou na vaše predošlé kroky.


Kladná aj záporná


väzba

Spätná väzba môže byť pozitívna aj negatívna. Práve tú zápornú mnoho ľudí prehliada alebo ich hnevá. Akoby ju vidieť nechceli. A pritom práve tá dokáže naše životy posúvať míľovými krokmi vpred.

Práve v negatívnej spätnej väzbe je veľa dôležitých informácií.

Minimálne toľko, ako pri tej pozitívnej. Vraví nám totiž, že niečo nerobíme správne. Že to čo robíme nefunguje a mali by sme zmeniť stratégiu, aby sme sa dostali k nášmu vytýčenému cieľu.

Prípadne ak my svoju stratégiu meníme a spätná väzba od daného človeka zostáva negatívna, je to pre nás informácia, že možno netreba meniť stratégiu, ale človeka, s ktorým komunikujeme. 🙂


Zmeňte svoj uhol pohľadu


Je nesmierne dôležité zmeniť v prvom rade spôsob nazerania na negatívnu spätnú väzbu.

Práve ona nám totiž dáva priestor na zlepšenie. Na každú spätnú väzbu sa treba pozerať s nadhľadom a s pocitom, že nám má niečo dať, nie vziať.

Na spätnú väzbu sa dá reagovať rôzne. Ak nás niekto pochváli, vytvorí nám pocit zadosťučinenia a príjemných pocitov. Takú spätnú väzbu si vypočujeme radi všetci, však?

Čo ale, ak nás niekto zahrnie kritikou?

Jeden z mojich učiteľov Jack Canfield hovorí, že kľúčová je práve naša reakcia na spätnú väzbu. To, ako sa zachováme nás totiž buď posunie alebo vzdiali od našich cieľov.


Reakcia na spätnú väzbu


komunikácia

Nech už je spätná väzba akákoľvek nepríjemná, je dôležité ju prijať a vedieť na ňu reagovať. Práve úpravy, ktoré zavedieme na ceste za našimi cieľmi vďaka spätnej väzbe, nás dokážu k našim vysneným métam priblížiť alebo nás od nich vzdialiť.

V nasledujúcich riadkoch si preto posvietime na tri spôsoby reakcií na spätnú väzbu, ktoré dokážu urobiť “viac paseky ako osohu”.


3 chyby pri spätnej väzbe


Hnev a výčitky


Povedal vám niekto niečo, čo vás naštvalo? Spomeňte si teraz, kedy vám naposledy niekto zavalil spŕškou slov, ktoré sa vám nepáčili. Mohlo vás to  aj poriadne vytočiť.

Ako ste vtedy reagovali? Pravdepodobne ste neskákali od radosti. Mňa však teraz zaujíma, čo ste danej osobe povedali. Spomínate si?

Jeden z nevhodných spôsobov reakcie na zdroj našej spätnej väzby je totiž práve obrana hnevom a výčitkami.

A čo ak vám to daná osoba povedala preto, aby vás aj tieto, hoci nepríjemné informácie posunuli vpred?

Namiesto viet typu: “Čo si o sebe myslíš, že mi toto hovoríš”, “Prečo mi nepovieš aj niečo pozitívne”, “Mňa tvoj názor nezaujíma”, by ste mohli povedať napríklad: “Ďakujem za tvoju spätnú väzbu.

Naozaj ma zaujíma ako to vnímaš a prečo si to myslíš? Čo by som podľa teba mohol/hla urobiť v tejto veci inak, aby sa situácia zmenila?”

Nech je spätná väzba akákoľvek nepríjemná, snažte sa ovládať prvý nával emócií a nevybuchnúť.

Ak totiž zavalíte toho druhého hnevom a výčitkami kvôli tomu, že vám povedal niečo čo sa vám nepáči, dopracujete sa zaručene iba ak k hádke.

A nič si zo spätnej väzby neodnesiete. Navyše ak bola táto kritika konštruktívna, aj druhá strana si asi rozmyslí, či vám nabudúce vôbec niečo povedať.


Zrútenie sa a buchnutie dverami


Problem of a young couple with blacks clouds and lightning

Stalo sa vám niekedy, že ste mali pocit, že už ďalej nevládzete? Mali ste pocit, že vás všetci len kritizujú, kritizujú a ich kritike nie je konca kraja?

Čo však dosiahnete tým, ak sa zrútite alebo od situácie ujdete? Odpovedzte si teraz na túto otázku.

Áno, pravdepodobne nič. Váš “problém” len oddialite, alebo skomplikujete. A zostanete na rovnakom mieste.

Tu je dôležité sa nezrútiť a netresknúť dverami. Spätnú väzba, ktorú ste dostali berte ako to, čím v skutočnosti je: INFORMÁCIOU. Porozmýšľajte preto, ako túto informáciu využiť vo svoj prospech.

Pri negatívnej spätnej väzbe je dôležité odosobnenie. Odhoďte náznaky ješitnosti, ktoré nás dokážu pri negatívnych reakciách opantať.

Berte ju len ako informáciu, ktorá vám pomáha rýchlejšie korigovať cestu k vášmu cieľu.

Zrútenie sa po kritike je neefektívne. Síce vypustíte na chvíľu zo seba emócie, ale vlastne vás tento prístup vyradí z hry. Paralyzuje vás. Jack Canfield považuje tento spôsob reakcie na kritiku za nebezpečný.


Totálna ignorácia


Ďalší z troch nevhodných prístupov ku kritike je jej nepočúvanie alebo ignorácia. Mimochodom, poznáte ľudí, ktorí odmietajú názory iných a za správne považujú len tie svoje?

Tvária sa, že ich nezaujíma, čo si iní myslia. A čo ak by ich práve kritika a jej uvedomenie dokázali posunúť?

Kľúčové je CHCIEŤ poznať spätnú väzbu bez ohľadu na to, či je negatívna alebo pozitívna. Pamätajte, že dôležité je to, aby ste o ňu žiadali vy sami.

Pretože práve keď o ňu požiadate, dokážete dostať naozaj úprimnú odpoveď. Predtým je však dôležité, aby osoba, ktorá vám má povedať svoj názor, vedela, že ste v pohode s tým, ak bude kritická, a ak vás, ako sa povie, “zotrie”.

Pamätajte, že poznať spätnú väzbu, nech už je hocijaká je vždy lepšie, ako ju nepoznať.

Pretože možno ani netušíte, že robíte niečo zle, kým vám to niekto nepovie. Od názoru sa však viete odraziť a zmeniť stratégiu.

Vyhýbanie sa pravde a zodpovednosti nevedie NIKAM.


Otázky na zistenie názoru


spätná väzba

Urobte si zo zisťovania názoru na vás a vaše pokroky alebo prácu zvyk. Tu je však dôležité, aby ste sa na názor pýtali tých správnych ľudí.

Ak vás zaujíma názor na to ako sú ostatní spokojní s vašou prácou, pýtajte sa kolegov, nadriadených a biznis partnerov. Naopak, ak vám to neklape vo vzťahu, rozprávajte sa a zisťujte dôvody vo forme spätnej väzby priamo vášho partnera.

Pozor: názor vašej kamarátky na vás vzťah s vaším priateľom nie je dostatočná spätná väzba. Rovnako ak sa jej zdôveríte so svojimi problémami v práci.

Pretože vy potrebujete spätnú väzbu priamo od osôb, ktoré s vami spolupracujú, od vašich nadriadených, podriadených a obchodných partnerov. Skrátka od toho, koho sa to osobne týka.

Použiť môžete aj tieto otázky:

“Ako vnímaš našu spoluprácu?”

“Čo ti na našej spolupráci vyhovuje? Čo by si zmenil?”

“Čo by som ja mohol urobiť, aby si našu spoluprácu vnímal pozitívne? Čo konkrétne by som mohol zmeniť?”


Stratégia 10 bodov


Jack Canfield, uznávaný motivátor, používa vo svojom dennom živote jednu zásadnú otázku, ktorá ho posúva neustále vpred.

Môžete ju používať či už v pracovnom alebo v súkromnom živote. Nevie si ju vynachváliť.

Ste zvedaví aká to je?

Pozrime sa na ňu.


Ako by ste na škále od 1 do 10 zhodnotili za posledný týždeň / mesiac / rok /sezónu kvalitu nášho vzťahu? Ako by ste ohodnotili naše stretnutie, ktoré sme práve mali? Mňa ako manažéra? Mňa ako rodiča? Moje varenie? Náš vzťah?


Otázku si obmieňajte podľa toho, ako práve potrebujete. Dôležité je, aby druhá strana povedala konkrétne číslo, aby ste zistili na akej úrovni spokojnosti sa nachádzate.

Následne keď bola jeho/jej odpoveď nižšia ako číslo 10, použite ďalšiu otázku.


Čo by som mal konkrétne urobiť, aby som dosiahol 10 bodov, teda vašu plnú spokojnosť?


Toto je skvelý spôsob ako zistiť nielen to, aká je spätná väzba na vás, ale aj to, že vám osoba povie čo je potrebné na zlepšenie vášho vzťahu, spolupráce a podobne.

Pamätajte: Základom je pýtať sa. Vyhýbavý prístup vás totiž odkláňa od cieľa.

A čo tak začať zisťovať spätnú väzbu hneď teraz? Akciou vpred. 🙂

 

PS: Ak tento článok môže pomôcť aj vašim priateľom a známym, podeľte sa o neho zdieľaním.

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson