“Dnes to dám! O 18 pôjdem do fitneska. Prihlásim sa konečne na tréning zumby. Dám reklamovať telefón, ktorý ma vytáča už pekne dlho. Isto stihnem to pivo so susedom. Zbehnem nakúpiť deťom jarné oblečenie. Konečne urobím revíziu v byte a upracem. Dokončím tú komplikovanú uzávierku v práci!”

Sú vám takéto monológy povedomé? Poznáte podobné situácie aj vy? Deň začínate s odhodlaním a dokonale pripraveným plánom.

Máte nalinkované pomaly minútu po minúte, čo kedy budete robiť, aby ste svoj zoznam povinností doviedli do zdarného konca. Viete, ktoré pracovné i mimopracovné úlohy musíte dokončiť.

Svätosväte si sľúbite, že dnes bude ten “deň D”, kedy vyriešite to, čo pred sebou dlhší čas tlačíte ako balvan.

V polovici dňa však zistíte, že za vaším určeným plánom výrazne zaostávate.

Každú chvíľu vám totiž na mobile pípne správa. Narýchlo kontrolujete aj svoj súkromný email. Poodpisovať na správy cez messenger.

Jedným očkom mrknúť nové posty na sociálnych sieťach. Vypiť s kolegyňou pri kávomate jedno kapučíno a popritom prebrať plány na leto.

Poviete si: “Čo už, môžem mať aj oddychovejší deň.” Nejako to “doklepete”, s pevným odhodlaním, že to zajtra dobehnete. A keď si uvedomíte, že dni bežia ako splašené, prepadnete panike, lebo vám odrazu horia termíny.

Práve činnosti, ktoré sa môžu zdať ako maličkosti, ktoré zaberú len pár minút, sú zabijákom produktivity číslo 1. Ide o zdanlivo malé vyrušenia, ktoré “kilujú” váš drahocenný čas.

Gloria Mark, profesorka informatiky na University of California, Irvine, ktorá je zároveň expertkou na tzv. digitálne vyrušenia, hovorí, že pracujúceho človeka niečo vyruší v priemere každé 3 minúty.

Následne môže trvať až okolo 20 minút, kým svoj fokus opäť zameriame na to, čomu sme sa venovali predtým. Zaujímavé, však? 🙂

Pracujete v “open space” kancelárii, kde sedia aj desiatky ďalších ľudí? Tak tu máte rušivých vplyvov ešte viac. Uvedomte si, koľko sústredenia vás možno stojí len odblokovať neustály hluk, rozhovory kolegov, hudbu z rádia pri vedľajšom stole a mnoho iných.

Alebo stav, keď musíte odpovedať na množstvo pracovných e-mailov. Do toho dvíhať telefóny. Odpovedať kolegom na otázky, byť na pracovnej schôdzi.

To nás často môže stavať do pozície, že našej naozajstnej pracovnej náplni sa dokážeme naplno a sústredene venovať len okrajovo, a to buď veľmi skoro ráno alebo neskoro večer.

Ak sa takáto situácia opakuje alebo je dlhodobá, začneme cítiť frustráciu z toho, že nestíhame.

Zvyšuje sa u nás hladina stresu, nespokojnosti a netrvá dlho, aby sa začali pridružovať bolesti hlavy, únava, záchvaty paniky či pocit celkového vyhorenia.

Čo tak pozrieť sa teraz na niekoľko tipov ako dať nevítaným rušeniam počas dňa “K.O”? Ak vás táto problematika zaujíma, pokračujte v čítaní. 🙂

produktivita


Odstrihnite sa od okolia


Ak pracujete s kolegami v kancelárii, môže to byť pre vás veľmi rušivé. Možno vám pomôže prísť do práce o niečo skôr a urobiť najdôležitejšie kým prídu ostatní.

Prípadne si dajte na uši slúchadlá tlmiace zvuky alebo si pustite jemnú hudbu, ktorá vás nebude vyrušovať.

Nápomocná môže byť klasická hudba, zvlášť skúmané v tomto smere boli práve Mozartove diela. Prípadne iná inštrumentálna hudba, ktorá vás neruší, ale naopak, pomáha vám sústrediť sa.

Vhodné môžu byť aj zvuky šumiaceho vodopádu, dažďa alebo lesa.

Ide o to, aby ste odbúrali kancelársky hluk okolo vás. Je celkom vhodné upovedomiť kolegov, že prechádzate na nový pracovný štýl, aby nevznikli domnienky, že sa z vás stáva čudesný introvert, ktorého vidia len so sluchátkami na ušiach. 🙂


Plne sa sústreďte na jednu vec


Buď môžete niečo robiť poriadne, alebo môžete robiť päť vecí naraz ako prídu a len tak ledabolo. Rozdiel výsledkov bude radikálny a asi nie príliš prekvapivý.

Ak sa sústredíte na jednu vec pozorne a bez rušivých vplyvov, bude s najväčšou pravdepodobnosťou hotová skôr a kvalitnejšie.

Kam ide pozornosť, tam ide energia. 🙂

Pokiaľ chcete zvyšovať svoju produktivitu a patriť k najúspešnejším, zameriavajte svoju pozornosť na jednu vec. VEDOME s ňou pracujte.

Nedávna štúdia Googlu napríklad potvrdila, že až 66% ľudí používa popri práci svoje smartfóny alebo iné elektronické zariadenia.

Uvedomte si, že aj krátke nahliadnutie, čo nové vám cinklo na sociálnej sieti alebo na súkromnom emaily, prípadne odpoveď na smsku vás vyruší oveľa viac ako si myslíte.

Preto si stíšte notifikácie a prezrite si čo je nové napríklad len ráno a potom po práci. Ak ste neustále online na mobile, je jasné, že sa nájde niekto, kto vám napíše, hoci aj vetu typu:

”Ako sa darí? Čo máš nové? Pracuješ?” Vôbec si nemusíte pokladať za povinnosť okamžite odpovedať na všetky správy, ktoré vám prídu.

Uvidíte ako sa vám uľaví, ak nebudete stále ako na ihlách sledovať pípanie telefónu.

V mojej firme napríklad fungujeme štýlom “BLOCK TIME”. Jednoducho máme pravidlo, že do 11:00 hodiny doobeda sa nekontaktujeme.

Vieme, že celý tím pracuje na svojich úlohách a zadaniach. Voláme a píšeme si až po jedenástej, aby sme sa nerušili. Je to super pomôcka na produktivitu. 🙂


Používajte Paretovo pravidlo


Moje obľúbené pravidlo, ktorému som sa venoval špeciálne v programe Makač verzus boháč.

V skutočnosti 20% vašej činnosti vyprodukuje 80% vašich výsledkov.

Rozanalyzujte si, ktoré činnosti sú práve tie, ktoré vám zabezpečujú 80% vašich výsledkov a dbajte na to, aby ste tieto počas dňa určite stihli.

Ak má váš zoznam povinností 20 položiek, je veľmi nepravdepodobné, že na konci dňa budete mať odškrtnuté všetky. Vyberte naozaj len kľúčové body, napíšte si ich na začiatok zoznamu a dávajte 100% pozornosti ich vybaveniu.


E – mail maniak


Na prvý pohľad charakteristika perfektného pracovníka. Čím viac vyzeráte zaneprázdnene, tým ste podľa najnovších trendov “IN”. Každý sa môže spoľahnúť, že na jeho email odpoviete do 5 minút.

Ale je to skutočne tak? 🙂

Toto by bolo skvelé ak by hlavnou náplňou vašej práce bolo odpovedať na emaily.

Zamyslite sa teraz, ako vyzerá vaša produktivita a výkonnosť ak sa okamžite vrhnete do emailovej schránky akonáhle vám cinkne notifikácia o novom emaily.

Zistíte, že ste polovicu (a možno šokujúco ešte viac) pracovného času venovali odpovedaniu na emaily.

Naplánujte si počas dňa špeciálne časové úseky na vybavovanie emailov a vtedy sa venujte len tejto činnosti. Oboznámte však predtým kolegov a klientov, že to tak budete robiť. Aby neostali v nepríjemnom šoku 🙂

A robte to naozaj LEN vtedy. Tiež vrelo odporúčam vypnúť si upozornenia na nové emaily. Hlavne tie zvukové. 🙂

My máme vo firme zaužívané napríklad to, že zväčša dva dni po mojich intenzívnych transformačných tréningoch má e-mailový zákaznícky servis pauzu. Klientov však o tom informujeme spätným e-mailom so všetkými potrebnými informáciami a sme k dispozícii na telefónoch.

Má to svoje opodstatnenie. Ak by sme však klientov o tom neinformovali vopred, mohli by nadobudnúť pocit, že ich ignorujeme.


Buďte na seba prísni


Ak viete, že máte termín, ktorý je pevne daný, urobte opatrenia, ktoré eliminujú veci, ktoré vás rušia. Ak viete, že ste FB maniak, odinštalujte si z telefónu túto aplikáciu, hoci aj dočasne.

Otvorene si priznajte svoje slabé stránky a odbúrajte to, o čom viete, že vás vyrušuje.

Ak pristúpite k ráznym opatreniam, čoskoro zistíte, že stíhate to čo potrebujete. Že naplno využívate čas v práci a o to viac si potom užijete aj zaslúžené voľno.

A teraz otázka na telo. Ako ste na tom vy? Ako sa vám darí bojovať s tým, čo vás odvádza od práce alebo činnosti, na ktorú sa potrebujete sústrediť ?

 

PS: Ak by článok mohol pomôcť aj vašim priateľom a známym, podporte ho lajkom a podeľte sa oň zdieľaním.

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here