„Ak zapálite oba konce sviečky, získate tým viac svetla, ale sviečka rýchlejšie vyhorí.“ (Myron D. Rush)

Aj vy patríte do “Klubu zaneprázdnených”? Horko-ťažko stíhate haldy povinností? Máte pocit, že vám občas všetko padá na hlavu? Že ste vyčerpaní?

Zmietate sa v začarovanom kruhu: Spánok, práca, jedlo, spánok, práca, jedlo?

Doba sa zrýchľuje. Sme zastihnuteľní v podstate vždy a všade. Dnes už nestačí odpovedať na akýkoľvek pracovný e-mail v rámci pracovnej doby. Očakáva sa odpoveď “tak skoro, ako je to možné” – najlepšie do niekoľkých minút.

Všetko má prioritu A+. Nezdvihnúť telefón počas obedňajšej prestávky je nemysliteľné. S týmto javom sa do nášho vedomia vkradol aj vysoko nákazlivý vírus takzvaný “pocit nenahraditeľnosti”.

Aké sú jeho prejavy? Človek si začne myslieť, že čím je zaneprázdnenejší, tým je dôležitejší. Že je jednoducho nepostrádateľný.

Krutou pravdou však je: Nenahraditeľných sú plné cintoríny.

Počuli ste už niekedy o syndróme vyhorenia? Prvýkrát ho spomenul v roku 1974 psychológ Herbert J. Freudenberger. Hovorí o tom, že vyhorenie je vlastne stav dlhodobej únavy a frustrácie.

Vyhorieť môže ktokoľvek z nás. Pocit vyčerpania, nechuť do života, stav, že nás nebavia ani veci, ktoré nás donedávna tešili a napĺňali.

Človeku sa nič nechce, začína byť depresívny, všetko mu začína byť jedno, najradšej by bol, keby do Zeme narazil meteorit a ukončil celé jeho trápenie. To je len časť príznakov vyhorenia.

STOP!

V tomto krátkom článku sa pozrieme práve na to, ako sa takémuto stavu vyhnúť.


1. JASNÝ SIGNÁL: POCIT ŠKREČKA V KOLESE


tired man

Ak začínate nadobúdať pocit, že všetko ide akosi rýchlo a ste v začarovanom kruhu povinností… je čas na ZMENU.

Práve toto je prvý ukazovateľ toho, že sa pravdepodobne rútite nesprávnym smerom. Že naberáte na rýchlosti… a ubrzdiť pôjde čoraz ťažšie. Počuli ste už o ľuďoch, ktorí aj napriek mladému veku dostali infarkt? Alebo bez liekov od psychiatra nedokážu fungovať?

Mnohí sa k tomu dopracovali bohužiaľ svojpomocne. A to svojim bleskurýchlym životným štýlom. Načo mať v diári na deň 25 povinností? Pomaly sa ponáhľaj…

Dôležité je uvedomenie: Ak chcete všetko stihnúť, najskôr spomaľte.  

Chcete, aby bol váš rok 2019 označený nálepkou  “SKVELÝ”?

V poriadku. Tak poďte do AKCIE. Vezmite si teraz do ruky pero a papier. Vypracujte si nasledujúce body 2,3,4,5 a 6.

Na to, aby ste sa vyhli chybám, ktoré robíte a brzdia vás, ich najskôr musíte poznať. Nasledujúce riadky vám v tom uvedomení môžu pomôcť.

Máte v ruke pero a papier? Ak áno, je čas. Poďme na to!


2. URČITE SI PRIORITY

Používate často vetu : “Nemám čas.”? Ale viete, ako to je v skutočnosti? Ak v niečom existuje spravodlivosť, je to v tom, že času máme všetci nadeleného presne rovnako.

24 hodín denne pre každého. Ako je možné, že niekomu je týchto 24 hodín dosť a iný nestíha nič a potreboval by, aby mal deň 48 hodín?

Odpoveď znie: priority a disciplína. Čo uprednostníte? A čo naopak necháte plávať, pretože to nie je podstatné?

Je pravda, že pozrieť si novú talkshow, alebo film v televízii môže byť pre niekoho fajn… ale ak pred televízorom presedíte niekoľko hodín denne, nemusíte potom stíhať iné, dôležitejšie povinnosti… Aj toto je o prioritách…

Úloha: Zamyslite sa teraz nad svojimi prioritami. Zoraďte si ich podľa dôležitosti. Zdôvodnite si ich. Čo by ste mohli vynechať? A naopak, čomu sa začať viac venovať? Čo vám zaberá najviac času? Je to podstatné? A ako to máte napríklad so svojimi sociálnymi sieťami? Nie ste „nalepení“ na mobile aj niekoľko hodín denne? ….. 🙂

Aj o Paretovom pravidle, ktoré vám pomôže utriediť si priority a získať viac času pre seba som písal v tomto článku: https://www.andywinson.sk/blog/paretovo-pravidlo/


3. NAUČTE SA POVEDAŤ NIE


Byť asertívny neznamená byť agresívny. Byť asertívny je okrem iného schopnosť povedať NIE veciam, ktoré vás ubíjajú, alebo vás odkláňajú od vašich cieľov, priorít a strácate pri nich čas.

Znamená to aj vyjadrovať otvorene, ale priateľsky svoje potreby, pocity a názory. Povedať NIE určite neznamená siahodlné vysvetľovanie prečo ste sa rozhodli ponuku neprijať.

Pamätajte: S každým ÁNO, ktoré niekomu poviete, hovoríte NIE niečomu inému. Možno aj sebe samému.  

Porozmýšľajte preto, či vaše áno neznamená nie vašim plánom, potrebám. Hoci aj potrebe oddychu, stíšeniu sa do seba, nabratiu potrebných síl a energie. Nie je vašou povinnosťou plniť želanie každému, kto vás o niečo požiada alebo od vás niečo chce, potrebuje.

Ak poviete ÁNO na všetko čo vám niekto ponúkne, môže sa s veľkou pravdepodobnosťou stať, že stratíte FOKUS na kľúčové veci. Navyše ak ste v neustálom nasadení môže vás “klepnúť”. A z toho klepnutia sa potom môžete spamätávať ešte poriadne dlho.

Úloha: Napíšte si, v ktorých oblastiach a situáciách chcete začať hovoriť jasné NIE. Komu a prečo. Zdôvodnite si ich. Prečo nabudúce poviete NIE niekomu z vášho okolia? A ak mu/jej poviete NIE, čo to pre vás bude znamenať? V akej oblasti vám to pomôže? Stojí to za to?


4. NOVÝ KAMARÁT TIME MANAGEMENT


time clock photo

Donekonečna premýšľate. Treba urobiť tamto a ešte tamto.

Niekedy, keď je toho naozaj veľa, môže sa vám stať, že sa na vás všetko valí, skáčete od jednej “dôležitej” veci k druhej. A tak sa čoskoro v návale urgentných a ešte urgentnejších povinností stratíte.

A na konci každého dňa zistíte, že ste aj tak kopec vecí nestihli. Ako z toho von? Naučte sa zorganizovať si deň.

Pokiaľ vám to vaša pracovná pozícia umožňuje, nechajte sa inšpirovať už pri e-mailovej komunikácii.

Mnoho efektívnych ľudí z môjho okolia napríklad odpovedá na e-maily len v určitý čas. Dajme tomu ráno o 10:00 a potom si sadnú k e-mailu o 15:00. Oboznámia o tom kolegov a medzitým majú jasnú myseľ na iné veci.

Ľudia v mojom tíme (mimo zákazníckeho servisu) obvykle od rána do 11 tej pracujú cielene len na svojich úlohách. Prejdú si priority dňa. A až po 11 tej hodine kontaktujú kolegov s otázkami, ktoré si  počas doobedia zozbierali. Je to pre nich efektívne.

Rovnako môžete mať vyhradený čas aj na stretnutia. Na pracovné telefonáty.

Ak patrí vaše povolanie do tvorivých, je potrebné si vyhradiť na tvorbu čas a priestor.

Ako chcete vymyslieť niečo prelomové, keď vám stále vyzváňa telefón?

Tu je základ: Prestaňte sa dať rušiť pri práci!

Vypnite si telefón, alebo si dajte aspoň  tiché zvonenie. Vypnite skype, zavrite Facebook a ak treba zaveste si na dvere tabuľku so slovami “NERUŠIŤ. TVORÍM.”

Uvidíte, že pri plnej koncentrácii urobíte mnohonásobne viac mnohonásobne rýchlejšie. Robím to tak aj ja a osvedčilo sa 🙂

Úloha: Napíšte si, v ktorých oblastiach chcete zmeniť svoje fungovanie v súvislosti s časom. Aké konkrétne úpravy chcete urobiť, aby ste boli efektívnejší?Kde strácate najviac času? Prečo? Čo s tým konkrétne viete urobiť? Kde chcete ubrať? Kde pridať? A prečo?


5. NAUČTE SA ODDYCHOVAŤ


Na to, aby ste mohli naplno pracovať a podávať výkony, potrebujete aj pravidelne “dobíjať baterky”.

A to sa jednoducho nedá inak, ako oddychom a vypnutím. Váš život by mal byť vyvážený.

Už aj počas obedňajšej prestávky v práci viete relaxovať. Jedzte v kľude, jedlo si vychutnávajte. Skvelá je po obede aj 10 minútová prechádzka. Tu je dôležité vypnúť “hlavu”. Vôbec neriešte prácu. Vaša hlava by mala byť ako “prázdna”. :).

Po práci a čase s rodinou si nájdite hodinku aj pre seba. Namiesto kriminálneho seriálu v TV si prečítajte dobrú knižku. Alebo si pustite obľúbenú hudbu.

Meditujte. Tancujte. Zacvičte si jógu. Alebo zatiahnite svoju polovičku za dvere spálne a užite si jeden druhého.

Ak sa neviete na začiatku dostatočne uvoľniť doma a potrebujete celkový vnútorný RESET, zmeňte na pár dní prostredie. Choďte na chatu, doprajte si wellness.

Dôležité je, aby ste sa venovali počas dňa aj inej aktivite, ako v práci. Ak máte sedavé zamestnanie, vyvážte ho športom, prechádzkami. Skrátka nejakou fyzickou aktivitou.

Úloha: Napíšte si, ako konkrétne a kedy sa chcete venovať  oddychu. Stanovte si čas len pre seba. A informujte o tom aj svojich najbližších. Aby vás „v chvíľke pre seba“ nerušili.


6. VERTE SVOJMU VNÚTORNÉMU KOMPASU


Stručná rada na záver:

Robte viac toho, čo vás napĺňa. Ako zistíte, čo to je? Jednoducho. Pri tej činnosti sa cítite šťastný.

Vnútorný pocit šťastia je totiž najpresnejším ukazovateľom, či kráčate tým správnym smerom.  A ak ste šťastný, ukazujete “prostredník” vyhoreniu.

Úloha: Napíšte si aspoň 5 situácií, pri ktorých sa cítite naozaj dobre. Niektoré môžu súvisieť aj s blízkosťou nejakého človeka, ľudí.

 

PS1: Ak by článok mohol pomôcť niekomu z Vašich známych, podporte ho zdieľaním a lajkom.

PS2: Zaujíma ma, ako vy predchádzate stavom vyčerpania. Podeľte sa s nami o tom v komentároch.

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here