Poznáte ten pocit keď Vám akosi všetko “padá na hlavu”? Ten pocit, že sa nad Vami objavil čierny pochmúrny mrak a zastrel nadobro slnečné lúče? Keď sa sype jedna komplikácia za druhou?

V tej chvíli Vám môže hlavou prebehnúť myšlienka: “Skončí sa toto vôbec niekedy?!”

Takéto momenty pravdepodobne zakúsil každý z nás. Dôvody mohli byť rôzne. Finančná kríza s ktorou sa treba popasovať. Alebo Vám nevyšiel projekt, na ktorom ste dlho pracovali a vkladali ste do neho nádeje. Možno sa Vám rozpadol vzťah. Alebo sa Vaše sny zrútili ako domček z karát.

S-T-O-P.

Odsuňte teraz všetky minulé (terajšie) pochmúrne myšlienky bokom.

Tento článok Vám má priniesť pár tipov, ako ťažšie životné obdobia prežiť a vyjsť z nich silnejší. A dokonca, s úsmevom na tvári. Nekrúťte hlavou. Vážne sa to dá. 🙂 Aj keď možno zo začiatku ten úsmev bude trošku silený. Pretože kam ide pozornosť, tam ide energia.

Je skvelé ak máte počas “dní učiteľ ” (tak volám nie príliš pozitívne dni) podporu blízkych. Ale, to nestačí. Možno ste od nich práve ďaleko a cítite sa na to sami. Viete čo je v ťažkých časoch základom? Mať vnútorné zdroje inšpirácie a motivácie, aby sme si vedeli pomôcť aj sami.

Tu je pár jednoduchých, napriek tomu dôležitých tipov, ako to zvládnuť, keď sa Vám zdá, že horšie to už fakt nemôže byť!


1. UVEDOMTE SI, ŽE VŠETKO PREJDE


Všetko v živote plynie, nič nie je nemenné. Pripomínajte si to, keď sa Vám zdá, že je najhoršie. Všetko prejde. Aj to dobré, aj to zlé. Život je ako stúpajúca a klesajúca krivka. Ako keď vidíte výsledok EKG srdca. Nádych, výdych. Hore, dole.

“Keď nejde o život, nejde o nič”. Stratili ste prácu? Nájdete si novú. A lepšiu! Opustil Vás partner? Malo to tak byť. Čaká na Vás niekto iný a lepší! Uvedomte si, že aj to, čo nateraz vyzerá ako obrovský prúser, je len skúška. Isté časové obdobie, ktoré pominie. A koniec koncov Vás posunie ďalej. Budete silnejší.

Pamätajte: Nie ste v tom sami. Každý si v živote prejde svojou “nádielkou”. Viete, čo je na tom skvelé? Aj náročné obdobia majú v sebe veľa pozitívneho. V ťažkých časoch rastieme. Sme nútení vyjsť zo svojej komfortnej zóny a robiť veci, ktoré by sme inak riešiť nemuseli alebo ani nechceli. Začneme byť vynaliezavejší.

A keď búrka prehrmí, uvedomíme si, že sme “to dali”. Dokonca sme sa mnohému naučili. A v konečnom dôsledku nás to posunulo ďalej. Buďme vďační za to, čím prechádzame. Pripravuje nás to na to, o čo sme žiadali. 🙂

Sebaľútosť v ťažkých časoch nepomáha. Skôr naopak. Ide ruka v ruke s depresiou. Načo plakať nad rozliatym mliekom? Postavte sa svojim strachom a obavám čelom. A všetky tiene padnú za Vás a rozplynú sa.

Rýchla rada: Nemôžete mať pod kontrolou úplne všetko čo sa vo Vašom živote deje. Môžete však mať pod kontrolou to, ako sa k tomu postavíte. Svoj uhol pohľadu. Vaše vnútorné prežívanie.

Tak čo? Necháte sa tou “vlnou komplikácie” zmiesť? Alebo sa na nej naopak poveziete a posuniete ďalej? Poznáte ten výrok “Keď mi život dá do cesty citrón, nezľaknem sa, urobím si z neho limonádu.” :).

Opakovanie je matkou múdrosti: Všetko je o uhle pohľadu a našom prístupe. Aj o tom sa budeme rozprávať čoskoro na tréningu Tajomstvo Mysle Bohatých.


2. DAJTE SI ODDYCH


NEGATIVIZMUS

To, že sa budete vo svojej situácii slovne či myšlienkovo babrať dňom i nocou Vám ani zďaleka nepomôže urýchliť jej vyriešenie. Len Vás to viac psychicky a fyzicky vyčerpá a zamotáte sa tak, že už nebudete mať ani najmenší nadhľad.

Pri riešení výziev treba mať na pamäti aj štipku racionality. Neprepadajte emotívnym stavom “ja už ďalej nevládzem”. Nepomôže Vám to.

Rýchla rada: Nechajte to na chvíľu tak. Choďte von do prírody a zvoľte rezkú prechádzku. Alebo si choďte zacvičiť v naozaj intenzívnom tempe. Alebo hoci do lesa na hríby. Plávajte, tancujte alebo sa vyberte na predĺžený víkend. Chlapom často pomáha, ak si zaboxujú do boxerského vreca. Vypnite na chvíľu všetky mobily, laptopy či počítače.

Za tú chvíľu to svet naozaj zvládne bez Vás. Práve v momentoch úplného uvoľnenia mysle k nám prichádzajú najväčšie inšpirácie, AHA momenty a áno, aj nápady a riešenia problémov.

Práve keď sa prestanete kŕčovito držať svojho “problému” a Vaše myšlienky nasmerujete inde, odpovede a riešenia sa Vám zjavia akosi sami od seba.


3. NÁJDITE SI SVOJU POZITÍVNU MANTRU


O sile pozitívnych afirmácií som písal práve nedávno aj v tomto článku. V čase, keď je naša myseľ preťažená a cítime ako nám myšlienky behajú v hlave a potkýnajú sa jedna o druhú, je čas sa stopnúť. Nasmerovať svoju myseľ inde. A podporiť sa jednoduchou a trefnou afirmáciou/mantrou.

Uveďme si to na príklade: “Som v bezpečí. Moja situácia sa rieši. Je to v poriadku.” Nemusíte tomu v tú chvíľu na 100% veriť. Opakovaním sa Vám však automaticky zníži v tele hladina stresu, uvoľníte sa.

Tým pádom budete schopní rozmýšľať pokojnejšie a prídete na riešenia ľahšie. Spomeňte si, koľko výziev ste už zvládli. Aj túto dáte. 🙂


4. OBKLOPTE SA ĽUĎMI, KTORÝM NA VÁS ZÁLEŽÍ


 Crying girl with long hair

V časoch keď nám je ťažko, často hľadáme útechu u najbližších. Pri nich sa akosi pocitovo môžeme aspoň na chvíľu schovať pred celým svetom. Pri nich môžeme byť chvíľu slabí a zraniteľní, kým načerpáme novú silu a zregenerujeme sa.

Rýchla rada: S komplikáciou sa zverte ľuďom, o ktorých viete, že im na Vás úprimne záleží a želajú Vám úspech. Často Vás dokážu nasmerovať alebo dajú tip, ktorý Vás nakopne.

Liečivé a dušu pohladzujúce je práve objatie. Ak a cítite vážne zle, najskôr svojho blízkeho pevne objímte. Budete cítiť pribúdajúcu silu, ktorá Vami začne prúdiť akosi prirodzene.

Dôležité: Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi. Smiech a dobrá nálada sú nákazlivé a hoci Vám práve teraz možno nie je do smiechu, telo Vám zaplaví úplne iná energia.

Veci sa zrazu začnú javiť v inom svetle: už to nebude problém, ale výzva, ktorej sa rozhodnete nakopať zadok alebo vyťažiť z nej maximum pre seba. Ak hľadáte ľudí, ktorí pochopia vašu situáciu a dokážu sa pozrieť na ňu vašimi očami, prestaňte váhať a pridajte sa k nám na tréningu Tajomstvo Mysle Bohatých.

Získate znova pocit nadhľadu a kontroly a hlavne motiváciu. Nechať sa ľutovať a tľapkať po pleci je ten najhorší spôsob riešenia komplikovanej situácie.


5. STARAJTE SA O SEBA


Doslovne. Keď sa ocitneme v ťažkých časoch, neraz si uvedomíme, že sa o seba nestaráme. Mastné vlasy, kruhy pod očami, niekoľko dní bez poriadneho jedla, pitný režim v čudu. Ak sa však vyčerpáme aj telesne, bude nám ešte horšie. Sebatrýzeň ešte nikoho nikam neposunula.

Rýchla rada: Doprajte si ľahké výživné jedlá a pite dostatok vody. Pridajte magnézium a vitamín B. Počúvajte svoju obľúbenú hudbu. Usmejte sa na seba do zrkadla a povzbudzujte sa, napríklad mojím obľúbeným sloganom: “Ty to dáš, ty na to máš!”

Skvele pomáha aj cvičenie “Vypíš sa z toho”.

Ak Vás niečo štve, trápi a robí Vám vrásky na čele, vezmite papier a píšte všetko čo Vám v tej chvíli napadne. Aj keď zapíšete niekoľko strán. Aj keď budete písať pol dňa. Urobte to. Nezamýšľajte sa nad tým. Jednoducho to urobte. Dôležité však je: NEČÍTAJTE TO PO SEBE. Len čo svoju “spoveď “ napíšete, papiere roztrhajte a vyhoďte ich.

Predstavte si, že ste na tom papieri vyhodili preč všetky veci a situácie, ktoré Vás štvú. Začne sa Vám dýchať ľahšie. Robím to tak aj ja. Je to oslobodzujúci pocit. Pomáha pri nachádzaní riešení náročnejších životných situácií. Skvele však slúži aj na detox duše tak často, ako to potrebujete.


6. NÁJDITE SI ZÁĽUBU


poslanie

Z dlhodobého hľadiska je dôležité mať nejakú  záľubu, ktorá vyváži Váš bežný pracovný deň. Niečo kreatívne. Na čo sa plne sústredíte a vyčistíte si pritom hlavu. Či už je to jazykový kurz alebo kurz varenia, joga, maľovanie alebo hra na hudobnom nástroji.

Takéto záľuby Vám pomáhajú budovať sústredenosť a výdrž, ktoré sú veľmi dôležité pri dosahovaní akéhokoľvek cieľa. Zároveň si pri nej vyčistíte myseľ a naplníte sa harmóniou a pozitívnou náladou.

Dôležité je mať pri danej aktivite pocit, že ste “vypli”. Porozmýšľajte teraz, pričom sa Vy cítite uvoľnene. Práve tieto činnosti sú skvelé pri prechádzaní “dňami učiteľ”.

Čo je ešte potrebné uvedomiť si pri prekonávaní “dní učiteľ?”

Že také dni niekedy jednoducho prídu a sú nevyhnutné. Veď bez nich by sme nevedeli oceniť tie krásne chvíle plné šťastia. Keď zase máme chuť sa bezdôvodne usmievať a pospevujeme si. Len tak. Vďaka ťažkých časom sa stávame múdrejšími, zrelšími a odvážnejšími.

 

PS: Čo pomáha Vám prekonávať “dni učiteľ”? Podeľte sa s nami o tom v komentároch. Ak by článok mohol pomôcť aj Vašim blízkym, podeľte sa oň zdieľaním.

 

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson