Ste spokojní so svojou postavou? Ako vám to klape so zdravím? Teraz si predstavte, že stojíte pred zrkadlom a vidíte seba vo forme. Ste plní energie. Dokázali ste seknúť so svojimi neresťami. Plníte si svoje sny. Aký je to pocit?

Nedávno som sa vás na mojom facebookovom profile pýtal, ako ste na tom s plnením novoročných predsavzatí. Plníte svoje ciele ktoré ste si mohli dať napríklad na konci roka do bodky?

Zatiaľ čo niektorým sa darí, iným sa predsavzatia rozplynuli vo vetre. Ovládla ich posviatková rutina.

“Život ide ďalej, je toľko vecí, ktorými sa treba každý deň zaoberať. Na predsavzatia už nejako nevydalo,” povedia si podaktorí. Ďalším zasa chýba pevná vôľa, sila, energia, čas. A tak ďalej a tak ďalej.

Medzi tých, ktorí urputne bojujú so svojim zlozvykom patrí aj Eva. Na sociálnej sieti mi napísala: “Dala som si predsavzatie prestať fajčiť. Týždeň mi to vydržalo, prišla oslava mojich narodením a… som tam, kde som bola na začiatku. Mám slabú vôľu. Už fakt neviem ako sa premôcť a zvíťaziť.”

Čo by ste Eve poradili vy? Patríte taktiež k “bojovníkom proti nikotínu”?


1. KĽÚČOM JE MOTIVÁCIA


motivácia

Naozaj si myslíte, že najdôležitejšie pre docielenie vášho predsavzatia je práve pevná vôľa, čas, energia, výdrž, atď.? Možno vás teraz zarazím, ale nie je to tak celkom pravda.

Ak nemáte totiž ten SPRÁVNY MOTÍV – MOTIVÁCIU, môžete mať pevnej vôle koľko len chcete. Aj času. No cieľ bude v nedohľadne. Takže, milá Eva a ďalší priatelia, kľúčovou otázkou je, prečo vlastne chcete prestať fajčiť, prečo chcete schudnúť, naučiť sa po anglicky atď…

Zamyslite sa TERAZ nad tým, čo skutočne stojí za vašim rozhodnutím. Buďte k sebe tvrdo úprimní. Možno pred kamarátmi a známymi uvádzate iné dôvody aké v skutočnosti sú. Možno si sami pred sebou nechcete niečo priznať. Naozajstné intímne, otvorené a pravdivé dôvody.

Moja známa má dobrú priateľku, ktorá sa jej priznala s nasledovným: Dlho sa snažila schudnúť a všetkým, dokonca aj samej sebe tvrdila, že dôvodom je jej túžba byť zdravšia. Mala tak 6 kg nadváhu a nie a nie ich dostať dolu. Stále začínala “od pondelka” a vždy pri prvej príležitosti zhrešila niečím sladkým a svoje predsavzatie porušila.

Až keď sa jedného krásneho večera zamyslela a otvorene si sama pred sebou priznala, že naozaj túži mať štíhlejšiu postavu a to preto, aby bola atraktívnejšia. Aby si v lete mohla obliecť svoje obľúbené oranžové dvojdielne plavky, do ktorých sa už roky nevedela nasúkať.

Mala ich hodené v krabici v skrini a vždy ju štvalo, že sa do nich nezmestí. Akurát sa jej takýto dôvod zdal povrchný a radšej tvrdošijne trvala na “vznešenejšom” motíve lepšieho zdravia.

A tak tie plavky vybrala zo skrine von. Nechala si ich na očiach. Predstavovala si, že si ich jedného dňa znova oblečie. Toho pocitu sa odvtedy držala ako kliešť. Dilema: obľúbené koláče alebo sexi bruško bola vnútorne vyriešená.

Čo je dôležité, zmenila aj svoje vnútorné monológy. O tom, aké je dôležité ako sa sami so sebou rozprávate a čo máte v myšlienkach, keď dávate do úst jedlo som písal aj v nedávnom článku.

Popoludnie pri káve a krémeši alebo návšteva fitka? Šaláty mali zrazu úplne inú chuť. Doslova. Odrazu to išlo akoby samo od seba.

Nie je dôležité, čo hovoríte pred inými. Pri svojom predsavzatí sa stíšte do seba.

Podumajte a príďte na to, čo vás skutočne motivuje k dosiahnutiu vášho cieľa. Žiaden dôvod nie je hlúpy, povrchný ani nedôstojný. Pretože je váš. Stíšte sa do seba a dajte si teraz pár minút času, čo je tým vaším skutočným vnútorným hnacím dôvodom toho, čo chcete docieliť.


2. MOTIVUJTE SA POZITÍVNE!


pozitívne

Toto je veľmi dôležitá časť. Jednoduchá, ale účinná. Aby ste dosiahli svoj cieľ, potrebujete sa motivovať pozitívne.

Takže si prestaňte hovoriť: “Nechcem byť tučný/á! Ja nechcem byť tučná/ý!” Namiesto toho si vravte: ”Moje telo zhadzuje prebytočné kilogramy a som čoraz štíhlejšia.”

Lepší pocit, však? 🙂

Podvedomie totiž nepozná žarty. Čo mu naordinujete, na tom “fičí”. Pozitívne tvrdenia si hovorte navyše v prítomnom čase. Akoby to už bola pravda. „Cítim ako napredujem. Ako je moje telo zo dňa na deň zdravšie. Výkonnejšie. Pevnejšie. Som vo forme. Každým dňom viac a viac. A je to tak…“


3. PRACUJTE NARAZ LEN NA JEDNOM CIELI


Ak si stanovíte 10 predsavzatí do nového roka, je veľmi veľká pravdepodobnosť, že nakoniec nesplníte žiadne, alebo len minimálne množstvo. Vyberte si teda jednu vec, na ktorej vám naozaj záleží.

Aby ste dosiahli svoj cieľ, mali by ste si vytvoriť nové návyky, vďaka ktorým sa k nemu dopracujete. Možno to bude pre vás znamenať, začať sa správať inak. Inak k sebe pristupovať. Robiť nejakú konkrétnu akciu (denné rituály, zmenu životosprávy, či obmenu vnútorných monológov…)

Časom sa vám tento nový spôsob nazerania na veci aj vaše nové návyky zautomatizujú.Až keď z niečoho vytvoríte návyk a budete ho robiť automaticky, môžete pridať ďalšiu vec. Zväčša trvá vybudovanie nového návyku cca 29 dní.

Rýchla rada: vyberte si kľúčový návyk. Existujú návyky, ktoré reťazovo spúšťajú ďalšie zmeny v správaní bez toho, aby ste na to museli vynakladať akúkoľvek námahu navyše.

Napríklad: ak začnete cvičiť, automaticky sa budete cítiť lepšie. Pri fyzickej aktivite sa vám vyplavujú endorfíny z tela a začnete byť šťastnejší. Keď sa lepšie cítite, máte lepšiu náladu. V noci lepšie spíte. Budíte sa svieži a máte viac energie. Nechytáte záchvaty žravosti a tak sa automaticky lepšie stravujete. Je to taký pozitívny domino efekt. 

Však ste teraz dostali chuť pustiť sa do toho a cítiť sa skvele a plní života? 🙂


4. STANOVTE SI REALISTICKÉ CIELE A ZAČNITE MALÝMI KROKMI


motivujte

Dávajte si také ciele, aby pre vás nebolo nereálne ich splniť v nejakom konkrétnom časovom horizonte.

Ak máte 10 kg nadváhu a už roky ste necvičili, pri predsavzatí že urobíte od teraz 50 brušákov denne a zabehnete potom ešte 5 kilometrov, to môžete rovno zabaliť.

Začnite radšej malými krokmi. Systematicky. Napríklad tým, že keď ráno vstanete, urobíte 5 brušákov. A potom, po práci pôjdete na rezkú prechádzku, alebo 3 x do týždňa do fitnescentra. Po týždni alebo dvoch pridajte ďalších 5 ranných brušákov. Ako budete naberať kondičku, sami si budete pridávať.

Rovnako ak fajčíte 40 cigariet denne, je často nereálne, aby ste to zabalili z jedného dňa na druhý. Uberajte postupne. Ak chcete začať šetriť a dáte si predsavzatie odložiť si každý mesiac 100 EUR, možno si to neviete ani predstaviť a zdá sa vám to nereálne.

Hoďte si do pokladničky 1 euro každý deň. Toľko vylovíte cez deň hocikde v drobných medenákoch z vrecka. Na konci roka ste tak našetrili 365 EUR. Ak zvládnete 2 eurá, za rok máte našetrené na 10 dňovú dovolenku.


5. VYTVORTE SI PROSTREDIE, KTORÉ VÁS ŽENIE A PODPORUJE


prostredie

Jednoduchá rovnica. Ak žijete v prostredí, ktoré vás cieľ nepodporuje, ale ho dokonca ho podkopáva, budete sa hýbať napred len ťažko. Ak sa chcete zbaviť fajčenia, ale vždy vybehnete von s kolegami, ktorí si chodia zapáliť, len veľmi ťažko sa nepridáte. “Veď len jednu. A od zajtra už naozaj.” Poznáte to.

Zriedkavo to priznáme, ale naše správanie je často odpoveďou na prostredie, v ktorom sa pohybujeme.

Ak chcete myslieť pozitívne a sedíte v krčme s partiou, ktorá ofrfle vždy celý svet, je to ako boj s veternými mlynmi. Ich vlna negativizmu vás jednoducho strhne so sebou. Možno tvrdé, ale realistické. A práve keď meníte svoj život, často sa vám stane aj to, že zmeníte postupne aj ľudí okolo seba…

Vytvorte si vedome prostredie, ktoré vás vo vašom odhodlaní podporí a uľahčí vám ho. Ak chudnete, nekupujte domov sladkosti, sladené nápoje a koláče.

Buďte v kontakte s ľuďmi, ktorí tiež pracujú na svojom zdraví. Na svojej kondičke. Zapíšte sa do nejakého krúžku zdravej výživy, obklopujte sa ľuďmi, ktorým záleží na ich zdraví.

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson