“Nikto z nás nedokáže zmeniť včerajšok, ale každý z nás má v moci zmeniť zajtrajšok.” Colin Powell
Mnoho ľudí prešľapuje na mieste len preto, že sa nedokážu zmieriť so svojou minulosťou.

Máta ich. Prenasleduje. A v konečnom dôsledku oberá o drahocennú energiu.

Viete si predstaviť, aký dokážeme byť “zdeptaní” ak takto v sebe veci hromadíme aj dlhé roky? Ak nás niečo alebo niekto štve? Takýto stav nás dokáže priviesť až k fyzickej bolesti a môže sa stať spúšťačom rôznych ochorení.

Je to akoby sme ťahali za sebou veľkú, ťažkú kotvu. A tá kotva nás neustále sťahuje dole a nedovolí nám vyplávať v ústrety novým, krajším dneškom a zajtrajškom.

Ak poznáte niekoho, koho „kvári“ minulosť, podeľte sa s ním o tento článok. Môže mu pomôcť konečne preseknúť reťaz jeho trápenia.

Mimochodom, mávate vy nejaký pravidelný DETOX? Nemyslím teraz detox tela, ale detox duše.

Že neviete o čo presne ide? Pre najúspešnejších ľudí je prirodzenou súčasťou. Nevedia si život bez neho predstaviť. Vďaka nemu sa cítia plní energie. Nemajú myseľ zapratanú hlúposťami.

Duševný detox praktizujú aj moji mentori Arin Drexler, Jack Canfield či Brian Tracy.

Pravidelne a CIELENE pracujú so svojím hnevom či prípadnou bolesťou. Práve srdcový rozhovor či detox list využíva takmer denne a popisuje ho aj vo svojich knihách Jack.

Iste viete, že neuzatvorené veci z minulosti – predovšetkým tie z medziľudských vzťahov nás dokážu “požierať zaživa”. Dá sa tomu však vyhnúť.

Možno ste si teraz povedali, že sa to ľahko povie. Že osoba, ktorá vás štve je na inom konci sveta. Alebo možno už zomrela. Alebo nemáte dostatok odvahy ísť za ňou a vydebatovať si roky starú krivdu.

Možno je to človek, ku ktorému pociťujete veľký rešpekt a na takýto rozhovor by ste si ani netrúfli. A možno by s vami komunikovať ani nechcel/la. Životné situácie môžu byť naozaj rozličné.

Psychický detox je však dôležitý pre váš pokoj duše a vaše napredovanie. Odpustite a uzatvorte veci kvôli sebe. Nie kvôli nej či nemu. Uľaví sa vám.

Predstavte si, aké by to bolo, keby máte uzatvorené všetko, čo vás doteraz trápilo. Keby ste už nemuseli na neho/ňu myslieť a nemali pri tej myšlienke pocit tlaku na hrudi…

Páči sa vám tá predstava? Tak čítajte ďalej. 🙂


Detox list


list

Tento spôsob sa dá skvele používať aj pred pracovnými poradami. My s tímom ju využívame v praxi často. Keď nás napríklad čaká nejaká dlhá porada.

Prečo? Zbavíme sa pri nej nepríjemných pocitov, zvýšime si koncentráciu a dokážeme sa ľahšie sústrediť na prácu.

Ako to vyzerá?

Vezmite do ruky pero, niekoľko kusov papierov (počet je vždy individuálny), radšej ich majte po ruke viac…

A napíšte na papier všetko, ale naozaj všetko čo vás štve. Dôležité je, aby ste to po sebe nečítali. Vôbec sa nezamýšľajte nad slovami, ktoré na papier dávate. Len sa vypíšte z toho, čo vás hnevá.

Kľudne to načarbite, dajte vďaka slovám, ktoré hodíte na papier von všetku tú negatívnu energiu. Jednoducho píšte a píšte. Kašlite na krásnopis a úpravu. Kľudne používajte vulgarizmy. Keď vám niečo napadne viackrát tak to píšte dovtedy kým vám tá myšlienka lieta hlavou.

Mohlo by to vyzerať aj takto: “Som totálne vytočený. Dnes som to zas po… A ešte aj tá Andrea….” a popíšte situáciu čo sa stala a prečo vás trápi.

Rovnako môžete takýto list napísať aj inej osobe, ktorá vás vytáča. STOP obavám. Nikdy jej/mu ho nepošlete. Ide len o to, aby ste sa z toho vypísali.

Napíšte imaginárny list tomu, koho by ste najradšej “preplieskali”. Môžete v ňom požiadať o odpustenie, vyznať sa zo svojich citov, vyjadriť svoj hnev voči danej osobe, skrátka, uložíte na papier všetko to, čo prežívate a cítite.

Dáte písomnú formu všetkým tým emóciám a myšlienkam, ktoré doteraz len chaoticky lietali vaším podvedomím či vedomím  a vírili vám hlavou. A práve vďaka tomu sa vaše podvedomie oslobodí. Niekedy je potrebné, aby ste detox list písali aj niekoľko dní po sebe. Až kým nepocítite úľavu. Urobte si z toho napríklad večernú rutinu.

Opakujem, že cieľom napísania takéhoto listu vôbec nie je to, aby ste jej/mu ho aj naozaj poslali.

Dôležité: Ako hovorí Arin Drexler, najúčinnejšie pre vnútornú očistu, je písať takýto list rukou, nie na počítači. To čo píšete nemusí dávať vôbec zmysel. Tento list po sebe už nečítajte a ani si ho neodkladajte. Spáľte ho alebo s chuťou roztrhajte.


Srdcový rozhovor – Metóda prázdnej stoličky


rozhovor

Asi každý z nás zažil už niekedy v živote situáciu, kedy cítil skutočne obrovskú potrebu porozprávať sa s konkrétnym človekom, ale z nejakého dôvodu to nebolo možné.

Vzťahy sa niekedy končia aj nečakane, náhle, takpovediac bez prípravy. A v nás tak môže zostať množstvo nevypovedaných otázok, názorov, skrátka tona vecí, ktoré by sme ešte danému človeku chceli povedať.

Práve na takéto situácie je pre mnohých účinná takzvaná metóda prázdnej stoličky.

Ide o konkrétnu metódu, ktorú priniesol psychoterapeutický smer Gestalt a je to metóda, pri ktorej človeka sprevádza jeho terapeut. Nie vždy však máme takúto možnosť a tak si môžeme skúsiť pomôcť aj sami.

Počas nej je dôležité, aby ste taktiež dali zelenú svojim najhlbším emóciám.

Nájdite si miesto, pohodlne sa usaďte a pred seba si postavte prázdnu stoličku. Predstavte si, že na nej sedí osoba, s ktorou sa potrebujete alebo chcete rozprávať.

Hovorte čo máte na srdci, čo vás ťaží, bolí, vyjadrite čo vo vzťahu s danou osobou prežívate.

Kľudne si predstavte možnú reakciu tejto osoby. Pri tomto rozhovore buď môžete len vyjadriť čo potrebujete, alebo si môžete vizualizovať takýto rozhovor s výsledkom, ktorý vám prinesie pokoj do duše a umožní vám vzťah v sebe samom ukončiť a nechať odísť.

V ambulanciách psychológov sedí oproti vám terapeut, ktorý vás vašimi pocitmi vedie. Ak však nie je pri vás odborník, skôr vám odporúčam prázdnu stoličku, aby si váš “detox” nezapísal do podvedomia váš priateľ alebo priateľka, ktorý by chceli byť v tej chvíli s vami.

Pamätajte, že ide o to, aby sa uľavilo vám. Neriešte, ako pri tom vyzeráte.

Neblokujte si možnosti zbaviť sa raz a navždy ťažôb, ktoré vami môžu lomcovať.

Aj na mojich kurzoch neurolingvistického programovania prechádzame s účastníkmi rôzne metódy, ktoré ich zbavujú strachov či fóbií. Dôležité je emóciu vypustiť, zbaviť sa jej a nahradiť ju pozitívnym prílivom energie.


Vizualizácia podporená dýchaním


vizualizácia

Táto technika je vhodná pri situáciách a v momentoch, keď sa cítite preťažení alebo vnútorne rozhádzaní. Pomocou nej môžeme nadobudnúť naspäť vnútorný pokoj. Usporiadať si myšlienky a byť schopní znova ísť naplno do akcie.

Potrebujete sa pohodlne usadiť do polohy, ktorá vám vyhovuje. Venujte pár minút tomu, že budete len pokojne sedieť a budete sa sústrediť na svoj dych.

Zhlboka sa nadychujte a potom pomaly vydychujte. Následne zapojte vizualizáciu.

Je na vás, akú. Ide o to, aby ste si s  každým nádychom predstavili to, čo momentálne potrebujete, napr. pokoj, rozvahu, sústredenosť – ako do vás nejakým zdrojom preniká. Či už to bude svetelný lúč alebo biely obláčik alebo si predstavíte že vás celého zahaľuje ako zlatý závoj.

Následne si pri výdychu predstavíte, že všetko negatívne čoho sa potrebujete zbaviť (strach, stres, napätie, hnev, panika, atď.) z vás odchádza. Napr. vo forme čierneho oblaku, ktorý vydýchnete alebo ako sa z vás tieto emócie a pocity vyparujú.

Práve tu je dôležité aby ste spomalili dych a pracovali s obrazmi vo svojej hlave.


Niečo NAVYŠE – KOTVENIE


kotvenie

Táto metóda má u väčšiny ľudí skvelé výsledky. Mnohí sa práve vďaka kotveniu zbavili rôznych strachov. Napríklad strachu z lietadla, uzavretých priestorov, výšok, pavúkov a podobne.

Vďaka kotveniu si dokážete nahradiť svoje negatívne obrazy a minulé skúsenosti pozitívnymi. Dokážete sa vďaka nemu prepnúť zo stavu úzkosti či stresu do pohody.

V skratke o čo ide.

Vždy keď zažívate niečo naozaj príjemné, tento pocit si uchovajte tým, že ho budete preciťovať a následne si zvolíte miesto na tele: napríklad svoje rameno, alebo gesto uchopenia rúk… Aby ste sa k tomuto pocitu vedeli kedykoľvek vrátiť. Práve tak ho ukotvíte.

Keď je vám dobre preciťujte ten pocit pohody.  A napríklad si pri tom držte palec v dlani. Snažte sa ten pocit, tú emóciu, uchovať.

Započúvajte sa do zvukov ktoré počujete keď je vám fajn. Alebo si vryte do pamäti obrazy, ktoré vidíte. Prípadne sa zamerajte len na ten pocit a majte zatvorené oči.

Práve keď príde čierny deň alebo stresová či fobická reakcia, dotknite sa miesta, ktoré ste si ukotvili príjemným pocitom.

Následne pomocou vizualizácie (uchovaných zvukov, obrazov či pocitov) spolu s pomalým, pravidelným dýchaním nahraďte negatívny stav pozitívnym.

Kotveniu a mnohým iným metódam sa venujeme detailne aj na mojich kurzoch neuroligvistického programovania či na mojich osobných kaučingoch.

 

Ako som spomínal v začiatku tohto blogu, v metódach, ktoré som vám v skratke predostrel ide v prvom rade o to, aby sme získali vnútornú slobodu.

Aby sme raz a navždy zastavili nekonečný prúd myšlienok, otázok a vnútorných dialógov. Aby sme si v sebe uzavreli nejakú kapitolu z minulosti.  Získali stratenú vnútornú rovnováhu. A dokázali VEDOME ovplyvňovať svoj stav.

 

PS1: Máte nejakú osvedčenú metódu ako tieto situácie zvládate vy?  Budem rád ak sa o ňu podelíte v komentároch.

PS2: Ak sa rozhodnete vyskúšať niektorú z tohto článku, budem rád aj za vašu spätnú väzbu.

 

S úctou k Vašej jedinečnosti

Andy Winson

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here